Det Udenrigspolitiske Nævn 2008-09
Bilag 16
Offentligt
710879_0001.png
710879_0002.png
710879_0003.png
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Europa

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 30. juli 2009
Rådsmøde (almindelige anliggen-der og eksterne forbindelser) den27.-28. juli 2009.

1. Præsentation af det svenske formandskabsprogram

Den svenske europaminister orienterede på rådsmødet kort om det svenske formandskabsprioriteter for det kommende halvår. Håndteringen af den finansielle og økonomiske krise ogarbejdet for en klimaaftale i København ville stå højt på dagsordenen. Det samme ville de in-stitutionelle spørgsmål som knyttede sig til Lissabon-traktatens ratifikation i tilfælde af et irskja ved den kommende folkeafstemning. Formandskabet ville også lægge vægt på udarbejdelsenaf Stockholm-programmet om retlige og indre anliggender og vedtagelsen af en makroregionalstrategi for Østersøregionen.

2. Præsentation af Kommissionens strategi for Østersøregionen

Kommissionen orienterede om Østersøstrategien, som forventes vedtaget under svensk for-mandskab på Det Europæiske Råd den 29.-30. oktober 2009. Formandskabet fremhævede, atstrategiens formål var at behandle en række strukturelle barrierer, der begrænsede udviklingeni regionen. Kommissionen pointerede, at man med strategien ville adressere de mange udfor-dringer samt gøre brug af de mange muligheder, som regionen også bød på. Strategien villesøge at øge effektiviteten i udnyttelsen af eksisterende midler, navnlig strukturmidlerne. Rådetville yde den politiske vejledning i strategiens organisering og gennemførelse, mens Kommis-sionen ville stå for koordineringen af implementeringen. Medlemslandene samt relevante or-ganisationer ville stå for implementeringen af de konkrete projekter. Kommissionen under-stregede, at der var tale om en intern EU-strategi, hvor tredjelande ville blive inddraget i nød-vendigt omfang. Blandt medlemslandene var der en bred opbakning til strategien, og der blevudtrykt forhåbning om, at den nye makroregionale tilgang kan anvendes andre steder i førsteomgang i Donau-regionen.

3. Somalia

Ved drøftelserne om Somalia opnåede rådet enighed om rådskonklusionerne og der var enig-hed om opbakning til at fastholde samarbejdet med samlingsregeringen (TFG). Særligt frem-hævedes udbygningen af støtten på sikkerhedsområdet som det centrale i EU’s videre indsats iSomalia. Der var endvidere enighed om at dette arbejde skal ske i tæt samarbejde med AU,FN og øvrige relevante partnere. Ligeledes blev der lagt vægt på nødvendigheden af at få So-malias nabolande engageret i en konstruktiv løsning af krisen i Somalia.
2

4. Iran

Rådet havde en drøftelse af situationen i Iran efter præsidentvalget den 12. juni 2009, herun-der af EU’s forhold til Iran samt atomsagen. Der var enighed om, at situationen efter valgetendnu var under udvikling. Flere udtrykte bekymring for, at krisen ville gøre styret mere ufor-sonligt på det nukleare område. EU stod samlet om at udvise solidaritet overfor Frankrig isagen om den tilbageholdte franske statsborger. EU ville fortsat tage den forværrede menne-skerettighedssituation og de mange overtrædelser af grundlæggende frihedsrettigheder opoverfor Iran og udtrykke dyb bekymring.

5. Georgien

F.s.v.a. Georgien var der enighed om at forlænge EU’s observatørmission, som blev rost forsin hidtidige indsats. Det var afgørende at sikre fortsat koordination i Georgien. Formandenkonkluderede, at man ville vende tilbage til en bredere drøftelse af Georgien og EU’s politikoverfor det sydlige Kaukasus på et kommende GAERC.

6. Fælles Holdning til gennemførsel af Sikkerhedsrådsresolution 1874 vedr. Nordko-

rea

Punktet blev vedtaget uden debat.

7. Henstilling fra Kommissionen til Rådet vedr. indledning af forhandlinger mellem

EU og USA vedr. international aftale om udveksling af finansiel data fra EU til USA

for at forhindre og bekæmpe terrorisme og finansiering af terrorisme (SWIFT)

Punktet blev vedtaget uden debat.

8. (Evt.) Udvidelsen – islandsk EU-medlemskabsansøgning

Rådet drøftede Islands ansøgning om medlemskab af EU. Der blev vedtaget rådskonklusionerom oversendelse af Islands ansøgning til Kommissionen med henblik på en udtalelse. Detblev fremhævet, at Islands ansøgning ville blive behandlet i overensstemmelse med de vedtag-ne principper for EU’s udvidelse. Island vil skulle behandles på opfyldelse af kriterierne formedlemskab. Samtidig blev det dog bemærket, at Island allerede var dybt integreret i europæi-ske strukturer, hvilket ville gøre landets tiltrædelsesvej kortere, om end ikke nødvendigvis let-tere. I drøftelsen var der et udbredt ønske om at sikre balance i forhold til Vestbalkans euro-pæiske perspektiv, herunder Albaniens ansøgning. På denne baggrund kom rådskonklusioner-ne til at indeholde en reference til Vestbalkans europæiske perspektiv samt, at Rådet vil vendetilbage til Albaniens ansøgning, når der foreligger et resultat af parlamentsvalget. Fra danskside støttes den islandske ansøgning varmt.

9. Eventuelt:

MoldovaDen polske udenrigsminister informerede om sit nylige besøg i Moldova op til valget den 29.juli 2009. Der var generel enighed om, at situationen i Moldova skal følges tæt i den kommen-de tid.Canadas genindførelse af visumkrav for tjekkiske statsborgere
3
Spørgsmålet om Canadas genindførsel af visumkravet overfor tjekkiske statsborgere blevdrøftet under eventuelt. Rådet udtrykte forståelse for de tjekkiske problemstillinger og vil isamarbejde med Kommissionen arbejde for, at der findes en snarlig løsning på problemet.Tyrkiske aktiviteter i det Ægæiske ø-havDen græske og den cypriotiske udenrigsminister orienterede under punktet eventuelt om eska-leringen af tyrkiske overflyvninger i Ægæerhavet samt tyrkiske forskningsaktiviteter på dengræske kontinentalsokkel. Der var ingen efterfølgende debat om spørgsmålet.