Det Udenrigspolitiske Nævn 2008-09
Bilag 1
Offentligt
600502_0001.png
600502_0002.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 20. oktober 2008

REFERAT

Rådsmøde (almindelige anliggen-der og eksterne forbindelser) den13.-14. oktober 2008.

1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober 2008

Der var generelt bred opbakning til erklæringen af 12. oktober 2008 fra mødet blandt eurozo-nens stats- og regeringchefer vedr. den finansielle og økonomiske krise. Den økonomiske ogfinansielle krise ville blive hovedpunktet på DER. Fsva. klima- og energipakken blev derovervejende gentaget tidligere fremsatte synspunkter. Flere lande henviste til de ændrede vil-kår for forhandlingerne pga. den finansielle og økonomiske krise. Blandt andet Danmark ar-gumenterede omvendt for, at krisen netop gjorde omstilling af Europas energipolitik endnumere nødvendig. Enkelte lande fremsatte ønske om at få formandskabets bilag til konklusi-onsudkastet fjernet. Fsva. energisikkerhed blev det understreget, at forpligtelser fsva. lukningaf kernekraftværker skulle overholdes. Enkelte lande ønskede henvisninger til Nabucco-rørledningen, mens flere andre medlemsstater i givet fald ønskede henvisninger til andre ener-giprojekter. Flere medlemslande understregede behovet for en køreplan for Lissabon-traktaten på DER i december. Irland håbede, at premierminister Cowen kunne præsentere ensådan i december og oplyste, at Irland ville intensivere konsultationerne i den kommende tid.

2. Georgien – forholdet til Rusland

Der blev vedtaget rådskonklusioner. Det blev med tilfredshed noteret, at udsendelsen af EU'scivile observatørmission til Georgien var foregået som planlagt, og at Rusland som aftalt hav-de trukket sine tropper ud af områderne syd for Abkhasien og Sydossetien. Det blev præcise-ret, at udestående spørgsmål skal drøftes under de samtaler, der indledtes i Genève den 15.oktober 2008. Det gjaldt også to omstridte områder Kodori-dalen i Abkhasien og Akhalgori-området i Sydossetien. Betydningen af donorkonferencen i Bruxelles den 22. oktober 2008blev fremhævet.

3. Zimbabwe

Der blev vedtaget konklusioner, som klart fordømmer præsident Mugabes beslutning om attildele Zanu-PF en række nøgleministerposter. Konklusionerne nævner desuden i en separatparagraf, at Rådet er rede til igen at se på yderligere sanktioner, hvis gennemførelsen af magt-delingsaftalen af 15. september bliver blokeret.
2

4. Belarus

Rådskonklusioner vedrørende Belarus blev vedtaget. I rådskonklusionerne noteres det medtilfredshed, dels at de sidste internationalt anerkendte politiske fanger i Belarus er blevet løs-ladt, dels at der under den nylige valgkamp skete visse fremskridt i forhold til tidligere afholdtevalg, herunder samarbejde med OSCE/ODIHR om valgobservation og bedre adgang til me-dierne for oppositionen.Med henblik på at styrke dialogen med Belarus blev det besluttet at genetablere kontakter medde belarussiske myndigheder. Det blev endvidere besluttet at suspendere visumrestriktionernefor en 6-måneders periode for en række belarussiske politikere og embedsmænd – med undta-gelse af dem der var involveret i forsvindingssager i 1999-2000 og formanden for Belarus’centrale valgkommission.

5. Usbekistan

Der blev vedtaget rådskonklusioner omhandlede EU's sanktionsregime overfor Usbekistan,som blev indført i 2005 i kølvandet på myndighedernes håndtering af Andijan-urolighederne imaj 2005. Sanktionerne omfattede dels en våbenembargo, som EU på mødet besluttede atopretholde, og dels visumrestriktioner over for medlemmer af de usbekiske myndigheder. Vi-sumrestriktionerne har været suspenderet siden november 2007 for at tilskynde myndigheder-ne til at iværksætte tiltag til beskyttelse af menneskerettighederne. På baggrund af konkretepositive fremskridt på menneskerettighedsområdet, besluttede EU-landene på rådsmødet den13. - 14. oktober 2008 at visumrestriktionerne skulle bortfalde for at tilskynde det usbekiskestyre til yderligere fremskridt. EU's menneskerettighedsdialog med landet fortsætter som hid-til.

6. Moldova

Der blev vedtaget rådskonklusioner, som udtrykker, at EU er rede til at udbygge relationernetil Moldova inden for naboskabspolitikken samt forhandle en ny ambitiøs aftale med landet,herunder en frihandelsaftale, når Moldova bliver klar til det. Den gradvise tilnærmelse til EUindeholder også et perspektiv om visumlempelse på langt sigt. Tilnærmelsen vil afhænge affremskridtene i de interne reformer i Moldova. Derfor opfordres Moldova til at styrke retssta-ten samt menneskerettigheder og fundamentale rettigheder i landet. Derudover vil EU styrkesit engagement i løsning af konflikten omkring udbryderrepublikken Transnistrien gennem detinternationale 5+2-forhandlingsformat og med en klar understregning af Moldovas suveræni-tet og territorielle integritet.