Dato:

13. januar 2009

Kontor:

Integrationskontoret

J.nr.:

2009/5010-325

Sagsbeh.:

DWP/HSF

Fil-navn:

S 873 - svar873 jan 2009

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. S 873 stillet af folketingsmedlem Ole Hækkerup til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 5. januar 2009.

Spørgsmål:

 

”Hvilke nye initiativer vil regeringen tage for at følge udviklingen i og for at forhindre arrangerede ægteskaber og tvangsægteskaber, der aftales eller besluttes inden for Danmarks grænser?”s

 

Svar:

 

Jeg skal indledningsvis bemærke, at der efter min opfattelse har været en meget positiv udvikling i ægteskabsmønstre blandt danskere med indvandrerbaggrund de senere år. Således blev 61 procent af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande i 2001 gift med en person bosat i udlandet. I 2007 var denne andel faldet til 31 procent. Denne udvikling har en meget positiv betydning for integrationen, idet et ægteskab mellem to herboende personer ikke giver samme integrationsmæssige udfordringer, som når ægteskab indgås med en person bosat i udlandet, der skal flytte til Danmark og lære det danske sprog og den danske kultur at kende.

 

Der er ofte en grÃ¥zone mellem arrangerede ægteskaber, situationer, hvor der lægges et forventningsmæssigt pres pÃ¥ de unge og egentlig tvang. Hvordan man arrangerer sit eget ægteskab ligger efter min opfattelse inden for privatsfæren, og er derfor ikke et spørgsmÃ¥l, som staten skal tage sig af. Regeringen har derfor ikke iværksat initiativer, der direkte retter sig mod bekæmpelse af arrangerede ægteskaber. Man kan dog forvente, at den almindelige integrationsindsats med tiden vil være med til at ændre traditionen med arrangerede ægteskaber.

 

Tvang kan derimod på ingen måde accepteres. Derfor har de indsatser, som regeringen siden sin tiltræden har taget i forbindelse med ægteskabsindgåelse, rettet sig mod de situationer, hvor der er tale om pres eller tvang – uanset om ægteskabet aftales inden for eller uden for Danmarks grænser.

 

De nyere initiativer, der er sat i værk, omfatter følgende:

LOKK har siden 2007 tilbudt konfliktmægling i sager vedrørende æresrelaterede konflikter, herunder tvangsægteskaber. Ved denne form for konfliktmægling inddrages familierne i dialog med den unge. LOKKs aktiviteter vedrørende æresrelaterede konflikter, herunder tvangsægteskaber finansieres af Integrationsministeriet via satspuljemidler. Tilbuddet om konfliktmægling indgår i Integrationsministeriets aftale med LOKK om fremtidige aktiviteter for 2009. Desuden tilbyder LOKK anonym telefonrådgivning for forældre med indvandrer- eller flygtningebaggrund vedrørende æresrelaterede konflikter og andre generationskonflikter mellem den unge og forældrene.

 

Der er ved satspuljeforhandlingerne for 2008 afsat 2 mio. kr. i hvert af årene 2008 – 2011 til en pulje til en forstærket indsats mod æresrelaterede konflikter. I 2009 ønskes fokus på projekter, der inddrager etniske minoriteter og frivillige organisationer, der lokalt, i boligområder og i etniske miljøer mv. arbejder mod æresrelaterede konflikter. Endvidere vil ministeriet prioritere indsatser, der direkte henvender sig til forældre og den øvrige familie.

 

Endelig er der i regi af Integrationsministeriet en række initiativer under udmøntning, som har til formål at forebygge tvangsægteskab og andre æresrelaterede konflikter samt støtte og beskytte kvinder og mænd, som udsættes for tvangsægteskab eller andre æresrelaterede konflikter:

 

-          Et bosted for unge par, der er i risiko for tvangsægteskab eller anden æresrelateret vold. Opgaven er sendt i udbud.

-          En central rÃ¥dgivnings- og informationsenhed samt et landsdækkende mæglerkorps, der skal tilbyde mægling, støtte til unge mænd og kvinder, som er flygtet fra tvangsægteskab eller lignede, rÃ¥dgivning og information til frontmedarbejdere samt anden forebyggelse i form af f.eks. holdningsbearbejdning.

-          Styrket vejledning til frontmedarbejdere om hÃ¥ndtering af sager om tvangsægteskaber og andre generationskonflikter. Vejledningen skal rettes mod medarbejdere inden for social, uddannelses- og sundhedssektorerne, der har den direkte kontakt med de unge.

-          Et rollemodelkorps bestÃ¥ende af unge mænd med etnisk minoritetsbaggrund, som skal rejse rundt i landet og fortælle andre unge om deres erfaringer og gÃ¥ i dialog med de unge om æresbegreber, tvangsægteskaber, kønsligestilling mv.

-          Etablering af netværk og støttegrupper for børn, der oplever æresrelaterede konflikter i familien.

 

Jeg har desuden en række nye initiativer under overvejelse.

 

For så vidt angår udviklingen i omfanget af tvangsægteskaber, er dette i sagens natur overordentlig vanskeligt at følge, da der aldrig vil kunne laves fyldestgørende opgørelser herover.

Jeg følger naturligvis de tal, som bl.a. LOKK og politiet har for antallet af sager vedrørende æresrelaterede konflikter eller forbrydelser. Disse tal er steget markant over de seneste år. Det kan dog ikke umiddelbart tolkes som en stigning i antallet af tvangsægteskaber/æresrelaterede konflikter/forbrydelser, men snarere som et udtryk for en større bevidsthed hos de unge om egne rettigheder og om, at der er mulighed for at få hjælp.