Folketingets Lovsekretariat

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål S 457 stillet af Jonas Dahl (SF) den 20. november 2008.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Ministeren for videnskab, teknologi og udviklings besvarelse af spørgsmål

S 457 stillet af Jonas Dahl (SF) den 20. november 2008

 

Spørgsmål S 457

 

Vil ministeren vurdere, om der er brug for et alternativ til det nuværende akkrediteringssystem, hvor hver enkelt uddannelse skal modtage bedømmelse, set i lyset af de krav til sagsarbejde og dermed forbrug af arbejdstimer, det stiller?

 

Svar

 

Jeg vil gerne minde om, at Akkrediteringsinstitutionen først blev oprettet sidste år, og at akkrediteringsarbejdet kun har været i gang i et kort stykke tid. Akkrediteringsrådet har f.eks. kun gennemført en enkelt runde med akkreditering og godkendelse af eksisterende universitetsuddannelser.

 

Akkrediteringsarbejdet er således i en indkøringsfase, og jeg synes, at man må have forståelse for, at dette kan lægge beslag på nogle ekstra ressourcer såvel i Akkrediteringsinstitutionen som på universiteterne.

 

PÃ¥ den baggrund mener jeg, at det er for tidligt at tage stilling til, om der er behov for et andet akkrediteringssystem.

 

Når det er sagt, er det naturligvis vigtigt på længere sigt at være opmærksom på, om det nuværende akkrediteringssystem medfører en uforholdsmæssig stor arbejdsbelastning for universiteterne og, om der vil være behov for at ændre systemet.

 

Dette punkt vil kunne indgå i forbindelse med en evaluering af Akkrediteringsinstitutionens arbejde. I den forbindelse kan jeg oplyse, at det fremgår af de almindelige bemærkninger til Forslag til Lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser, at videnskabsministeren efter fem år vil give Folketinget en redegørelse på baggrund af en evaluering af Akkrediteringsinstitutionen og dens virksomhed, herunder samspillet med andre aktører og sammenhængen i det samlede danske kvalitetssikringssystem for videregående uddannelser.