Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
S 2630
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Folketingets LovsekretariatFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes endeligt svar på spørgsmål S 2630 stillet af Per Clausen den14. juli 2009
6. august 2009
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
Helge Sander
E-postNetstedCVR-nr.
Dok nr.Side
9872781/1
Ministeren for videnskab, teknologi og udviklings besvarelse af spørgsmål S
2630 stillet af Per Clausen den 14. juli 2009
Spørgsmål S 2630
Mener ministeren, at det er rimeligt og hensigtsmæssigt, at studieskifterefremover får sværere ved at skifte studie, fordi de skal konkurrere om pladsernemed unge studerende, som får et højere karaktergennemsnit gennem mulighedenfor at gange dette med 1,08, og fordi omregningen fra den gamle eksamensskalatil den nye eksamensskala svækker deres eksamensgennemsnit?Svar
Hensigten med fortrinsretsordningen (1,08-ordningen) er at begunstige unge, somstarter inden for to år efter deres adgangsgivende eksamen. Det medfører at unge,som skifter studie mere end to år efter deres adgangsgivende eksamen, ikke vil ha-ve samme fordel på det mindretal af uddannelsesområderne, som har adgangsbe-grænsning. Det er uundgåeligt, hvis man ønsker at tilskynde de unge til tidligerestudiestart ved hjælp af optagelsessystemet, sådan som det var tilfældet med vel-færdsaftalen, der ligger til grund for ordningen.I forbindelse med årets optag er der en historisk høj andel af nye studerende meden adgangsgivende eksamen, der er maksimalt 2 år gammel. Det tyder på, at derallerede i år har været en positiv effekt af 1,08-ordningen. På den baggrund menerjeg, at 1,08-ordningen er både rimelig og hensigtsmæssig, og derfor ønsker jeg ikkeat ændre den.Jeg kan samtidig oplyse, at jeg følger dette års optag på universiteterne tæt og serpå, hvilke erfaringer vi kan drage. Hvis der er eventuelle uhensigtsmæssigheder,herunder for studieskiftere, vil jeg kikke nærmere på disse. Jeg agter bl.a. at drøf-te dette forhold med chefen for den koordinerede tilmelding Jakob Lange fra Kø-benhavns Universitet i den nærmeste fremtid.Det skal yderligere bemærkes, at fortrinsretsordningen jævnfør aftaleteksten vilblive evalueret efter fire år. Her vil det være muligt at undersøge mere præcist,hvilke effekter den har haft for ansøgerne i den mellemliggende periode.Endvidere er det vigtig at huske, at der er ledige pladser på over halvdelen af deudbudte uddannelser, som alle kan komme ind på, så længe de lever op til despecifikke adgangskrav.Selv på de mest søgte uddannelser er der desuden reserveret nogle få kvote 2-pladser til bl.a. ansøgere, som ikke har en tilstrækkelig høj eksamenskvotient tilat komme ind på kvote 1. I kvote 2 bliver ansøgningerne vurderet ud fra en rækkekonkrete objektive kriterier, som fastlægges af det pågældende universitet – f.eks.relevant videregående uddannelse.Den nye karakterskala (7-trinsskalaen) blev indført for at skabe en tidssvarendeskala, der bl.a. skulle være internationalt sammenlignelig og sikre ensartet anven-delse af karakterskalaen i hele uddannelsessystemet. For at sikre at alle stilles ligei optagelsessituationen, omregnes eksamensbeviser efter 13-skalaen til den nye 7-
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Dok nr.Side
9872781/1
trinsskala i overensstemmelse med Undervisningsministeriets omsætningstabel,som stiller de to karakterskalaer lige. Omregningen til 7-trinsskalaen svækker så-ledes ikke eksamensgennemsnit efter 13-skalaen, men stiller derimod alle ansø-gere lige, uanset hvilken skala deres eksamensbevis er opgjort efter, hvilket jegkun anser for ganske rimeligt.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2