Boligudvalget 2008-09
S 2368
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. juni 2009
Under henvisning til Folketingets brev af 3. juni 2009 følger hermedindenrigs- og socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. S 2368,stillet af Nanna Westerby (SF).
STD/ J.nr. 2009-4551
Spørgsmål nr. S 2368:”Er det efter ministerens opfattelse rimeligt, at socialforvaltningen videregiverfortrolige oplysninger om familiers sociale baggrund til byens almene bolig-foreninger, og er ministeren enig med ekspert i personfølsomme oplysnin-ger, Charlotte Bagger Tranberg, i, at denne praksis er i strid med kommu-nens tavshedspligt og vil ministeren tage initiativer til at sætte en stopper forden beskrevne praksis?”
Svar:Jeg kan generelt oplyse, at oplysninger om en families sociale baggrundefter omstændighederne kan være fortrolige oplysninger omfattet af reglerneom tavshedspligt i forvaltningslovens § 27 og straffelovens § 152 og §§152c-152f. F.eks. vil oplysninger om væsentlige sociale problemer normaltvære fortrolige oplysninger, der er omfattet af tavshedspligten.Det følger af straffelovens § 152 e, at der ikke foreligger en krænkelse aftavshedspligtsreglerne, hvor den pågældende er forpligtet til at videregiveoplysningen eller handler i berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresseeller af eget eller andres tarv.Det vil bero på en konkret vurdering, hvorvidt videregivelse af oplysninger fraen kommunes socialforvaltning til en privat organisation som en almen bo-ligorganisation er i strid med tavshedspligtsreglerne. I denne vurdering vilindgå, hvilken type af oplysning det drejer sig om, samt om videregivelsenkan anses for berettiget ud fra en afvejning i forhold til de hensyn, der be-grunder tavshedspligten.
2
Såfremt oplysninger om en families sociale baggrund behandles helt ellerdelvist elektronisk eller er eller vil blive indeholdt i et register, er oplysninger-ne omfattet af persondataloven. I givet fald vil det bero på en konkret vurde-ring efter persondatalovens § 8, stk. 3, om der kan ske videregivelse af depågældende oplysninger. Bestemmelsen regulerer, hvornår forvaltnings-myndigheder, der udfører opgaver inden for det sociale område, må videre-give oplysninger om bl.a. strafbare forhold, væsentlige sociale problemer ogandre private forhold.Jeg kan endvidere generelt oplyse, at tilsynet med kommunerne efter lov omkommunernes styrelse varetages af statsforvaltningen i den region, hvorikommunen er beliggende.Statsforvaltningens tilsyn er et retligt tilsyn. Det betyder, at statsforvaltningenfører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gæl-der for offentlige myndigheder.Statsforvaltningen kan udtale sig vejledende om tavshedspligtsspørgsmål,og statsforvaltningen vil i den forbindelse kunne tage stilling til, om en kom-mune må antages at have tilsidesat lovgivningen, herunder om en kommu-nes dispositioner som myndighed eller praksis med hensyn til videregivelseaf fortrolige oplysninger til udenforstående indebærer en tilsidesættelse afden tavshedspligt, der påhviler personalet i kommunen.Statsforvaltningen fører dog ikke tilsyn, i det omfang særlige klage- ellertilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende sag.I forhold til persondataloven påser Datatilsynet af egen drift eller efter klagefra den registrerede, at behandlingen af personoplysninger finder sted ioverensstemmelse med loven og reglerne udstedt i medfør af loven.Jeg har på den nævnte baggrund ikke mulighed for at tage stilling til denkonkrete sag.Århus Kommune har oplyst, at kommunen er ved at beskrive og vurderelovligheden af den praksis, som kommunen har vedrørende udlevering afoplysninger til almene boligorganisationer. Kommunen forventer at kunneafslutte sine overvejelser i løbet af august måned. Spørgeren vil blive under-rettet om sagens videre forløb.
Karen Ellemann
3
/ Mette Kryger Gram