Uddannelsesudvalget 2008-09
S 2278
Offentligt
08-06-20091Undervisningsminister Bertel Haarders skriftlige svar til medlem af Folketinget Nanna Westerby (SF)på spørgsmål af 25. maj 2009 (nr. S 2278)”Når ministeren i en pressemeddelelse den 4. november 2008 siger, at ”der vil blive fremsat et lovfors-lag om at indføre SU-praktik, så praktikken bliver koblet tættere op på uddannelsen i stedet for at væreen del af personalenormeringen”, hvordan vil ministeren så leve op til dette løfte? ”Svar:Det lovforslag om en omlægning af de lønnede praktikperioder på pædagoguddannelsen til SU-finansiering, der tidligere har været anført på regeringens lovprogram til fremsættelse februar 2009, erikke fremsat.Lovforslaget havde til formål at følge op på trepartsaftalen af 1. juli 2007, hvoraf det fremgår, at rege-ringen vil søge tilslutning til, at de lønnede praktikperioder på pædagoguddannelsen fra og med 1. au-gust 2009 overgår til at være SU-finansieret. Af aftalen fremgår det endvidere, at ”Derafsættes en økono-misk ramme på 200 mio. kr. i alt i 2008-2011 med henblik på at muliggøre ansættelse af medarbejdere til erstatning”.Aftaleparterne - regeringen, KL, Danske Regioner og FTF - har drøftet forskellige modeller for omlæg-ningen af praktikken.Herunder har regeringen forelagt en model, der ville indebære, at der afsættes i alt200 mio. kr. årligt til erstatningsarbejdskraft i kommuner og regioner, der har pædagogstuderende ipraktik. Det ville svare til, at der kunne ansættes knap 650 pædagoger, så de studerendes opgaver underpraktikken i endnu højere grad ville kunne målrettes mod de opgaver, som bidrager mest til deres læ-ring.FTF har imidlertid oplyst, at FTF ikke kan tilslutte sig denne model. Det har på denne baggrund ikkeværet muligt at nå til enighed mellem aftaleparterne om en realisering af initiativet, idet de ønsker, derer blevet fremsat fra parterne, ikke kan realiseres inden for rammerne af den trepartsaftale, der blevindgået i juli 2007.Praktikkens finansiering er imidlertid kun ét element i forhold til spørgsmålet om at koble praktikkentættere til den øvrige del af uddannelsen. Den reform af pædagoguddannelsen, der skete med lovæn-dringen i 2006, har netop haft som et meget væsentligt formål at stramme op på praktikken og at for-binde den tættere til den teoretiske del af uddannelsen. Der er således strammet op på reglerne om for-beredelse, gennemførelse og efterbehandling af praktikken, ligesom der er fastsat faglige kompetence-mål for de enkelte praktikperioder samt centrale kundskabs- og færdighedsområder fælles for de trepraktikperioder og for de enkelte praktikperioder. Herudover er der fastsat regler om, at praktikstedetudarbejder en praktikstedsbeskrivelse samt om den studerendes udarbejdelse af et praktikdokument.
Bertel Haarder