|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            6. marts 2009 J. nr.          004-U18-859  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 5. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 12 vedrørende L 99 – Forslag til lov om projektering af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"Ministeren bedes fremsende nye trafikprognoser for en Femern Bælt-forbindelse, hvor IEAs seneste prognoser er lagt til grund samt oplyse, hvilke konsekvenser ministeren mener, stigende brændstofpriser vil have for et evt. trafikspring og for den langsigtede trafikudvikling over broen."
Der forefindes ikke nye trafikprognoser for Femern Bælt-forbindelsen på grundlag af IEA’s seneste prognoser for udviklingen i råolieprisen. Imidlertid kan jeg oplyse følgende:
I perioden fra 1970 til 2008 steg trafikken på færgeruterne mellem Lolland-Falster og Tyskland i gennemsnit 3,9 pct. om året. Denne periode omfatter 2 energikriser, der medførte kraftigt stigende olie- og benzinpriser.
Den faktiske trafikvækst fra 1970 til 2008 er dermed højere end den vækst, trafikprognosen har beregnet, og det er også højere end den forudsatte trafikvækst efter åbning af Femern Bælt-forbindelsen i den finansielle analyse. Ifølge ’Fehmarn Belt Forecast 2002 – Reference Cases, Supplement to Final Report of April 2003’, der blev offentliggjort i november 2003, forventes trafikken på færgeruten Rødby–Puttgarden at stige med i gennemsnit 2,6 pct. om året i perioden 2001–2015. I den finansielle analyse af Femern Bælt-forbindelsen ’Fast forbindelse over Femern Bælt, Finansiel analyse’, der blev offentliggjort i september 2008, er det forudsat, at trafikken efter åbning af den faste forbindelse over Femern Bælt vil stige med 1,7 pct. om året i de første 25 driftsår.
Lars Barfoed