Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 20.1.09
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 19. december 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 1 (L 76) stillet efter ønske fra Flemming Bonne (SF).
Â
â€Har regeringen opstillet kvalitetskontrakter for den statslige borgerservice og i givet fald hvilke?â€
Svar:
Det er Finansministeriet, der har det overordnede ansvar for kvalitetsstyringen af den statslige borgerservice. Velfærdsministeriet har derfor bedt om bidrag og Finansministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst følgende:
â€Det er et primært formÃ¥l med regeringens administrationspolitik at sikre effektive og gennemsigtige institutioner i bÃ¥de staten og kommunerne. Regeringen lægger vægt pÃ¥ at synliggøre de politiske mÃ¥l for borgerne og dermed give klar besked om, hvilket serviceniveau der arbejdes hen imod.
De kommunale kvalitetskontrakter synliggør kommunalbestyrelsens mål for hvert af de større serviceområder for kommunens borgere. Kvalitetskontrakterne erstatter de ofte omfangsrige kommunale servicestrategier og flugter med de ti principper for god decentral styring samt regeringens afbureaukratiseringsindsats.
I forhold til den statslige borgerservice anbefaler Finansministeriet i vejledningen Effektiv opgavevaretagelse i staten og Vejledning om klare mÃ¥l og mere Ã¥benhed, at statslige institutioner skal opstille og offentliggøre klare mÃ¥l for institutionens service og betjening af borgere og virksomheder.â€
Velfærdsministeriet kan henholde sig hertil.
Karen Jespersen