Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

LHA/ J.nr. 2008-3777

Folketingets Kommunaludvalg

[email protected]

 

2. [email protected]

 

 

Dato: 20.1.09

 

Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 19. december 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 1 (L 76) stillet efter ønske fra Flemming Bonne (SF).

­

Spørgsmål nr. 1:

 

”Har regeringen opstillet kvalitetskontrakter for den statslige borgerservice og i givet fald hvilke?”

 

Svar:

Det er Finansministeriet, der har det overordnede ansvar for kvalitetsstyringen af den statslige borgerservice. Velfærdsministeriet har derfor bedt om bidrag og Finansministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst følgende:

 

”Det er et primært formål med regeringens administrationspolitik at sikre effektive og gennemsigtige institutioner i både staten og kommunerne. Regeringen lægger vægt på at synliggøre de politiske mål for borgerne og dermed give klar besked om, hvilket serviceniveau der arbejdes hen imod.

 

De kommunale kvalitetskontrakter synliggør kommunalbestyrelsens mål for hvert af de større serviceområder for kommunens borgere. Kvalitetskontrakterne erstatter de ofte omfangsrige kommunale servicestrategier og flugter med de ti principper for god decentral styring samt regeringens afbureaukratiseringsindsats.

 

I forhold til den statslige borgerservice anbefaler Finansministeriet i vejledningen Effektiv opgavevaretagelse i staten og Vejledning om klare mål og mere åbenhed, at statslige institutioner skal opstille og offentliggøre klare mål for institutionens service og betjening af borgere og virksomheder.”

 

Velfærdsministeriet kan henholde sig hertil.

 

Karen Jespersen

 

/ Lise Brandi-Hansen