Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 72 - Forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven, lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og forskellige andre love (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse – Fairplay III og fradrag for børnebidragsrestancer i kontanthjælp, starthjælp og introduktionsydelse).

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 16. december 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  K.-H. Ludolph


Spørgsmål 7:

Ministeren bedes bekræfte, at det med denne lovs ikrafttræden bliver muligt at konfiskere varepartier i alle mængder, når blot det unddragne afgiftsbeløb overstiger 1.000 kr., og at konfiskation dermed kan foretages, også når mængden af ikke-afgiftsberigtigede varer har et omfang på mindre end "en lastbil fuld af afgiftspligtige varer".

 

Svar:

Lad mig først understrege, at 1.000 kr.’s grænsen ikke handler om, hvorvidt der kan konfiskeres, men om der skal konfiskeres. Lovforslaget giver således også mulighed for konfiskation ved unddragelser på 1.000 kr. eller mindre.

Lovforslaget giver – i den form det har efter 2. behandlingen – mulighed for konfiskation i grove og gentagne overtrædelser af de bestemmelser i de enkelte afgiftslove, der omhandler overtrædelser med forsæt til afgiftsunddragelse.

Det vil sige, at der ved første overtrædelser er et krav om en vis grovhed. Ved anden overtrædelse og senere overtrædelser er der ikke et sådant krav.

For så vidt angår sådanne gentagne overtrædelser af de pågældende bestemmelser kan det således bekræftes, at der ikke blot er mulighed for konfiskation ved unddragelser på mere end 1.000 kr. Der skal ske konfiskation

Ved de enkeltstående overtrædelser er der som nævnt krav om en vis grovhed. Grove tilfælde er i bemærkningerne til lovforslaget defineret således:

”Det beror på en konkret vurdering, hvornår en overtrædelse er så grov, at der kan ske konfiskation ved enkeltstående overtrædelser. Det forudsættes dog, at der som udgangspunktet sker konfiskation, hvis en enkeltstående overtrædelse f.eks. vedrører en lastbil fuld af afgiftspligtige varer. Dette gælder også, hvis der er tale om afgiftspligtige varer, som er omfattet af forskellige afgiftslove blandt dem, som er omfattet af lovforslaget (chokoladeafgiftsloven, emballageafgiftsloven, mineralvandsafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven). Ved vurderingen af overtrædelsens grovhed kan det således også indgå, at der ved samme lejlighed er sket tilsvarende overtrædelser af en eller flere andre af disse afgiftslove.”

Denne definition af grove tilfælde er ikke ændret med ændringsforslagene ved 2. behandlingen.

Det er således i definitionen af grove overtrædelser, der omtales den i spørgsmålet nævnte lastbil. Lastbilen nævnes dog som et eksempel. Afgørelsen beror på en konkret vurdering, hvor også andre elementer indgår.

Er der efter denne definition tale om en grov overtrædelse, og er afgiftsunddragelsen på over 1.000 kr., skal der således ske konfiskation efter lovforslaget i sin nuværende udformning, selv om det er første gang, den pågældende overtræder de pågældende bestemmelser.

Særligt ved samtidig overtrædelse af flere afgiftslove, kan det forekomme, at unddragelsen i forhold til en afgiftslov ikke overstiger 1.000 kr., selv om der er tale om en grov førstegangsovertrædelse. I disse tilfælde kan sådanne varer konfiskeres.