Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 63 - Forslag til Lov om ændring af sondringen mellem børsnoterede og unoterede aktier.
Spørgsmål er stillet efter ønske af Jesper Petersen.
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 11 af 17. november 2008.
Kristian Jensen
                                                                / Lise Bo Nielsen
Spørgsmål
Skal lovforslaget forstås sådan, at den nuværende minister ikke er enig i det, der
var anført i afsnit 3.2.3. om ophævelsen af 3 års reglen i lovforslag L 78 til den
nuværende aktieavancebeskatningslov i folketingsåret 2005‑06?
Svar
Nej, således skal det ikke forstås - følgende fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget:
â€Begrundelsen for det kildeartsbegrænsede fradrag for tab pÃ¥ børsnoterede aktier har primært været et hensyn til statskassen. I pkt. 3.2.3 i de almindelige bemærkninger til L 78 - forslag til lov om den skattemæssige behandling af gevinst og tab ved afstÃ¥else af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven) fra folketingsÃ¥ret 2005-06 - var sÃ¥ledes anført »Opretholdelsen af kildeartsbegrænsningen for de børsnoterede aktier har yderligere til formÃ¥l at sikre, at der fortsat dæmmes op for de problemer, der ellers kan opstÃ¥ ved kraftige generelle kursfald i aktiemarkedet. Børsnoterede aktier er typisk relativt lette at sælge og tilbagekøbe hurtigt for at konstatere et fradragsberettiget tab. Med en almindelig fradragsret vil statens indtægter (skatteprovenu) dermed kunne komme under pres.«.
Realiteten er, at det ikke kun er aktier, der er noteret på en fondsbørs, som er let omsættelige. Omsætteligheden er mindst lige så stor på mange andre regulerede markedspladser og for aktier, der omsættes i øvrige multilaterale handelsfaciliteter.
Der er vanskeligt at forudse kursudviklingen pÃ¥ aktier og dermed risikoen for, at det beskrevne scenarium mÃ¥tte blive til virkelighed. Men i lyset af de historiske data, herunder at der for mange let omsættelige aktier har været adgang til fuldt fradrag i tabsÃ¥ret, er det vurderingen, at risikoen for, at statskassen mÃ¥tte komme under pres, trods alt har været overvurderet. PÃ¥ den baggrund er det fundet forsvarligt at foreslÃ¥, at personer generelt fÃ¥r adgang til fuldt fradrag i tabsÃ¥ret for tab pÃ¥ almindelige aktier.â€
Vi har netop oplevet at â€bunden gik ud af markedetâ€. Med dette og sammensætningen af den noterede aktiemasse, jf. besvarelsen af spørgsmÃ¥l 4, in mente, mener jeg at den symmetri mellem beskatningen og fradragsretten, der med lovforslaget lægges op til er den mest rimelige løsning.