"Ministeren bedes oplyse, hvordan man er nået frem til, at merudgiften er beregnet til kr. 200.000, og om der vil skulle ske en ny regulering af bloktilskuddet, hvis merudgifterne bliver væsentligt større."
Beløbet på de 200.000 kr. er fremkommet således:
. / . |
Direktoratet for Sundhed (nu: Departementet for Familie og Sundhed) har den 16. maj 2006 udarbejdet et notat, der indeholder en økonomiberegning vedrørende lovforslaget. Notatet vedlægges.
Som det ses, bygger notatet på en række usikre forudsætninger, og hvor der er tvivl, opereres der altid med de højeste skøn. F.eks. er udgifterne til vederlagsbetaling af patientrådgivere anslået til 80.000 kr., men der tillægges en usikkerhedsmargin på 50%, så beløbet bliver 120.000 kr. Et andet eksempel er beregning af udgifterne til klageinstans, hvor der på nuværende tidspunkt er 1-3 klager om året, men i beregninger bliver der anvendt et tal på 10 klager om året.
På basis af en samlet vurdering af notatets udgiftsberegning, og da bloktilskuddet skal forøges med et samlet årligt beløb, er det ministeriets opfattelse, at et beløb på 200.000 kr. vil være dækkende.
Dette beløb indarbejdede ministeriet i det udkast til lovforslag, som ministeriet sendte til Departementet for Familie og Sundhed til godkendelse. Departementet meddelte den 24. januar 2008, at man ingen bemærkninger havde til lovforslaget. Herefter fremmede ministeriet lovforslaget med det omhandlede beløb.
Grønlands Landsting har den 12. november 2008 tilsluttet sig lovforslaget, herunder merudgiften på de 200.000 kr.
NÃ¥r bloktilskudsforøgelsen er fastlagt, er der ingen mulighed for efterregulering. Â