|
|
|
|
|
|
|
                    Â
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 3 til L 47 – ændring af vandforsyningsloven - stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 3     
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. december 2008 fra Dansk Landbrug, jf. L 47 ‑ bilag 9.
Svar
Erhvervsvirksomheder, herunder landbrugsvirksomheder, har efter den nugældende lovgivning været omfattet af en rabatordning. De har således maksimalt skullet betale en tredjedel af afgiften for 25.000 kubikmeter af den tilladte indvindingsmængde.
By- og Landskabsstyrelsen er bekendt med, at der før kommunalreformen havde udviklet sig en praksis i nogle amter, hvor man fortolkede reglerne således, at også forpagtere var omfattet af rabatordningen.
Dansk Landbrugs synspunkter er velkendte for By- og Landskabsstyrelsen og har indgået i overvejelserne forud for udarbejdelsen af lovforslaget.
I lovforslaget er der lagt op til at videreføre rabatordningen. For at fjerne enhver tvivl om, hvem der er omfattet af rabatordningen, præciseres det, at det er ejeren af landbrugsjorden, der er omfattet.
Der er lagt stor vægt på, at lovforslaget skal bygge på en forenkling af opkrævningssystemet baseret på eksisterende data og med én opkrævningsmyndighed, hvor udskrivningsgrundlaget kan ske automatisk, og hvor der ikke kan opstå mulighed for, at der skal laves supplerende, manuel sagsbehandling, der tager højde for den enkelte forpagters forhold. Denne præcisering er en forudsætning for en enkel og effektiv opkrævning af afgiften ved SKAT.
I henvendelsen den 10. december anfører DL et eksempel, hvori det anslås, at 2.000 landmænd i Esbjerg, Varde, Billund og Vejen kommuner i gennemsnit har 1-2 forpagtede tilladelser - foruden deres egen tilladelse. I forhold til de eksisterende regler skal landmanden betale 1/3 afgift af 25.000 kubikmeter, hvilket med den nye afgift udgør 2.542 kr. Med lovforslaget kan dette beløb ifølge DL’s beregninger stige til 7.625.
Såfremt dette beløb lægges til grund, vil det efter By- og Landskabsstyrelsens opfattelse have en relativt lille erhvervsøkonomisk effekt på et gennemsnitsbrug, der typisk kan have en omsætning på flere millioner kr.
Det er således Miljøministeriets vurdering, at det økonomiske omfang af den problemstilling DL rejser, ikke står i et rimeligt forhold til den samlede administrative lettelse, den nye ordning er udtryk for.