Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 43 - Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven, registreringsafgiftsloven, tonnageskatteloven og lov om skattenedslag for seniorer (Ændringer vedrørende skatte-, vurderings- og motorankenævn m.v.) Spørgsmål er stillet efter ønske af Hanne Agersnap (SF).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 3. december 2008.
Kristian Jensen
                                                                / Kaj-Henrik Ludolph
Spørgsmål 9: Kan ministeren bekræfte, at han har modtaget et brev fra SF’s medlem af Foreningen af Danske Skatteankenævn om udpegningen af medlemmerne af skatteankenævn, og vil ministeren i givet fald sende udvalget en kopi af sit svarbrev til den pågældende?
Svar: Jeg kan bekræfte, at jeg har modtaget en henvendelse af 6. november 2008 fra Lars Lyngsdal, Højbjerg, som er medlem af FDS’s bestyrelse for SF.
I henvendelsen redegør Lars Lyngsdal med Skatteankenævn Ã…rhus som eksempel for de mulige konsekvenser af anvendelse af forholdstalsvalgmÃ¥den. Lars Lyngsdals konklusion er, at forholdstalsvalgmÃ¥den ikke i tilstrækkelig grad tilgodeser de mindre partiers repræsentation i skatteankenævnene, og han har herefter forsøgsvis udarbejdet et alternativt regelsæt, der supplerer forholdstalsvalgmÃ¥den, og som han foreslÃ¥r indført i skatteforvaltningsloven.  Â
Jeg har endnu ikke besvaret Lars Lyngsdals henvendelse. Det udkast til kredsinddelingsbekendtgørelse, som jeg har tilsendt Skatteudvalget som svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 1, er udarbejdet bl.a. pÃ¥ grundlag af en model, som jeg har modtaget fra og drøftet med FDS’s bestyrelse, inden jeg modtog henvendelsen fra Lars Lyngsdal. I lyset heraf har jeg opfattet henvendelsen som udtryk for, at der var divergerende opfattelser af spørgsmÃ¥let om mindretalsbeskyttelse i FDS, men at mit forslag imødekom flertallets ønsker. Fra den gældende fordeling videreføres bl.a. grundreglen om, at pladserne fordeles blandt kommunerne i forhold til indbyggertallet, men dog sÃ¥ledes, at hver kommune skal have mindst én plads. For Skatteankenævn Ã…rhus’ vedkommende er præmissen 10 medlemmer til fordeling med 7 medlemmer til Ã…rhus Kommune og ét medlem til henholdsvis Favrskov, Odder og Samsø Kommune. Fordelingen fremgÃ¥r af det udkast til kredsinddelingsbekendtgørelse, som jeg tilsendte Skatteudvalget som svar pÃ¥ spørgsmÃ¥l 1. Â
Jeg har gennemlæst Lars Lyngsdals forslag og beregningsbilag. Jeg finder det uklart, i hvilkeet omfang de forskellige alternative løsningsmodeller opfylder de grundlæggende rammer ovenfor, og jeg vil undlade at kommentere de enkelte eksempler.
Den overordnede tanke i Lars Lyngsdals forslag er, at forholdstalsvalgmÃ¥den skal anvendes pÃ¥ den samlede skatteankenævnskreds og ikke som i lovforslaget af den enkelte kommune. Virkningen heraf vil, sÃ¥ vidt jeg forstÃ¥r forslaget, være, at de enkelte kommuner bliver pÃ¥lagt at tildele kommunens plads eller pladser i skatteankenævnet til nærmere angivne partier. Som jeg nævnte under 1. behandlingen, mener jeg ikke, at sÃ¥danne pÃ¥læg vil være i de enkelte kommuners interesse. Dertil kommer, at forekomsten af valgforbund – og det kan meget vel være forskellige valgforbund i de forskellige kommuner – gør det meget vanskeligt at gennemføre en præcis beregning. Den proces, der skal lede til fordelingsnøglen i de enkelte skatteankenævnskredse, er da ogsÃ¥ meget kompleks, og det er min opfattelse, at den ville føre til, at ikke alle kommuners interesser kan tilgodeses pÃ¥ én gang.  Â
Jeg kan derfor ikke gå ind for at supplere forholdstalsvalgmåden som foreslået. Efter min opfattelse er der fortsat kun to operationelle muligheder: Enten opretholdes det nuværende system, hvor der ikke er lovregulering, og hvor det derfor er op til den enkelte kommunalbestyrelse at fordele pladserne i skatteankenævnet i eller uden for den kommunale konstitueringsaftale. Eller også indføres regler om, at forholdstalsvalgmåden skal gælde. Konsekvensen heraf er beskrevet i svaret på spørgsmål 5.
Jeg er opmærksom pÃ¥, at begrænsningen i antallet af pladser i skatteankenævnet i sig selv kan svække de mindre partiers repræsentation i skatteankenævnene; dette er efter min opfattelse en uundgÃ¥elig direkte konsekvens af, at der bliver færre pladser til fordeling. Jeg mener dog fortsat, at forholdstalsvalgmÃ¥den vil udgøre et bedre værn imod svækkelsen af de mindre partiers repræsentation end den nuværende ordning. Â