Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 43  - Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven, registreringsafgiftsloven, tonnageskatteloven og lov om skattenedslag for seniorer (Ændringer vedrørende skatte-, vurderings- og motorankenævn m.v.) Spørgsmål er stillet efter ønske af Hanne Agersnap (SF).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 5 af 18. november 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Kaj-Henrik Ludolph


Spørgsmål 5: Vil ministeren give en uddybende redegørelse for, hvordan ministeren med de kommende nye regler for udpegning af medlemmer vil sikre en alsidig sammensætning af skatteankenævnene navnlig i forhold til politisk tilhørsforhold, køn og etnisk sammensætning.

Svar: Som jeg også nævnte fra talerstolen under 1. behandlingen af lovforslaget, mener jeg ikke, at de gældende regler har fungeret tilfredsstillende i retning af at sikre en alsidig sammensætning af skatteankenævnene med hensyn til politisk tilhørsforhold. De gældende regler har således åbnet mulighed for, at flertallet i en kommunalbestyrelse kan beslutte, at alle kommunens pladser i skatteankenævnet skal besættes med personer med samme politiske tilhørsforhold som kommunalbestyrelsens flertal. At beslutte noget sådant, er i strid med de tilkendegivne intentioner bag skatteforvaltningsloven, men det er lovligt. Og det er forekommet i praksis.

For at undgå en gentagelse i 2010 indeholder lovforslaget et forslag om, at kommunestyrelseslovens § 25 skal finde tilsvarende anvendelse ved indstillingen. Det betyder, at kommunalbestyrelsen, når den indstiller personer til pladser i skatteankenævnet, skal vælge de pågældende ved forholdstalsvalg, som foretages på grundlag af d’Hondts metode, jf. kommunestyrelseslovens § 24, stk. 3. Hvis der imidlertid f.eks. ved konstitueringen er enighed i kommunalbestyrelsen om, hvorledes kommunens pladser i skatteankenævnet skal fordeles, kan kommunalbestyrelsen vælge at fravige forholdstalsmetoden. D’Hondts metode er den forholdstalsvalgmåde, som bruges ved fordeling af pladser i kommunalbestyrelserne. Ved indførelse af d’Hondts metode ved indstilling af personer til pladser i skatteankenævnet vil der alt andet lige være større sandsynlighed for, at det ikke vil være muligt for et flertal i kommunalbestyrelsen at besætte samtlige pladser i nævnet. Har kommunen kun én plads, vil kommunalbestyrelsen i overensstemmelse med de almindelige kommunalretlige principper skulle vælge at indstille en person ved flertalsvalg, idet kommunestyrelseslovens § 25 kun gælder ved indstilling af to eller flere personer.

Med hensyn til kønsmæssig fordeling er det min opfattelse, at også kommunalbestyrelserne bør have opmærksomheden rettet mod at sikre en ligelig fordeling, i den udstrækning det er praktisk muligt. Hverken de nuværende eller de kommende regler åbner for, at jeg kan gå imod kommunalbestyrelsernes indstillinger for at sikre en ligelig kønsmæssig fordeling af medlemmerne i skatteankenævnene.

Skatteankenævnsmedlemmernes etniske tilhørsforhold registreres ikke.

   Â