Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 11. november 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 10 (L 36), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Spørgsmål nr. 10:
â€Ministeren bedes oplyse, om lovforslaget betyder, at følgende overenskomstelementer kan indregnes i mindstelønnen og/eller stilles som krav til udenlandske tjenesteydere:
a) Enhver form for genetillæg, hvis man forud for overenskomstens indgåelse ikke har kendskab til, i hvilket omfang de skal udbetales. Det gælder for eksempel:
        (1) Tillæg for skiftende arbejdstider/arbejde uden for normal arbejdstid
        (2) Smudstillæg
        (3) Tillæg for ude og rejsearbejde
b) Betalte og ikke-betalte overenskomstmæssige fridage, udover det i ferieloven fastlagte
c) Frihed med løn under sygdom udover det i lovgivningen fastlagte                    Â
d) Frihed med løn under barsel udover det i lovgivningen fastlagte                       Â
e) Arbejdstidsregler, der giver arbejderne bedre vilkÃ¥r end de minimumsregler, der fremgÃ¥r af udstationeringsdirektivet og dansk lovgivning med hensyn til maksimal arbejdstid og minimal hviletid – for eksempel følgende:                                                  Â
i) Bestemmelser om, at varierende ugentlig arbejdstid skal fastlægges ved lokal enighed, og at fastlæggelsen af sÃ¥danne arbejdstider kræver kortere gennemsnitlig arbejdstid og kortere referenceperioder, end det i lovgivningen beskrevne.  Â
ii) Bestemmelser om, at arbejde udenfor normal arbejdstid skal varsles efter bestemte regler, sÃ¥ledes at arbejdsgiveren ikke frit og uden yderligere betaling kan diktere overarbejde, skifteholdsarbejde og forskudt arbejdstidâ€
Endeligt svar:
Der henvises generelt til det i svaret på spørgsmål 1 anførte om parternes mulighed for at tage højde for, hvad danske arbejdsgivere måtte have af forpligtelser ud over lovgivningens minimumsbestemmelser på de i udstationeringsdirektivet artikel 3, stk. 1, 1. afsnit, litra a)-g) nævnte områder. Det er således arbejdsmarkedets parter, der ved fastlæggelsen af de lønkrav, som en udenlandsk tjenesteyder kan mødes med, må tage stilling til, hvilke andre overenskomstelementer der kan indregnes heri.
Lovforslaget indeholder ikke nogen begrænsning af parternes mulighed for at tage andre overenskomstelementer som nævnt i betragtning ved fastsættelsen af lønkrav ud over den grundlæggende forudsætning, at udenlandske tjenesteydere ikke mÃ¥ stilles ringere end en dansk arbejdsgiver pÃ¥ tilsvarende omrÃ¥de. Som anført i bemærkningerne til lovforslaget skal der sÃ¥ledes tages hensyn til, at en udenlandsk tjenesteyder allerede kan have forpligtelser, eksempelvis i forhold til betalte og ikke-betalte fridage ud over det i ferieloven fastsatte, som nødvendigvis mÃ¥ tages i betragtning, sÃ¥ forskelsbehandling undgÃ¥s. I sidste ende vil det være Arbejdsretten, der afgør, om det lønkrav, den udenlandske tjenesteyder er blevet mødt med, ligger inden for lovforslagets rammer eller om det pÃ¥gældende lønkrav konkret mÃ¥ anses for at være ulovlig forskelsbehandling af den udenlandske tjenesteyder.Â