|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
9. oktober 2008
|
Besvarelse af spørgsmÃ¥l 35 ad L 33 stillet af Erhvervsudvalget den 9. oktober 2008.   Â
Spørgsmål 35:
Svar: Jeg har fra Skatteministeriet modtaget følgende udtalelse, hvortil jeg kan henholde mig:
â€En udskydelse af udbytteudlodningerne vil alt andet lige medføre, at værdien af aktierne i en periode vil være højere end i en situation med udbytteudlodninger. I denne periode vil aktionærer kunne realisere deres aktieafkast i form af aktieavancer i stedet for som aktieudbytter. I det omfang, som aktieudbytter og aktieavancer skattemæssigt behandles forskelligt, vil udskydelsen af udbytteudlodningerne derfor kunne medføre en ændret skattebetaling, sÃ¥fremt aktionærerne realiserer deres afkast som avancer.
Selskaber, der er minoritetsaktionærer, beskattes af udbytte, men er skattefri af avancer efter 3 Ã¥rs ejertid. SÃ¥danne selskaber vil kunne opnÃ¥ en skattefordel ved at realisere deres avancer i udskydelsesÂperioden. Det mÃ¥ dog vurderes, at provenutabet herved er begrænset, da selskaber, der ønsker at spekulere i den skattemæssige asymmetri næppe har større porteføljer af bankaktier, hvor en stor del af afkastet typisk fremkommer som udbytter. Hertil kommer, at kursudviklingen den seneste tid har reduceret avancerne pÃ¥ bankaktier betydeligt, hvilket ogsÃ¥ mindsker tilskyndelsen til afstÃ¥ aktierne.
Den skattemæssige asymmetri gælder ogsÃ¥ for personer omfattet af den særlige overgangsregel for smÃ¥ aktiebeholdninger. Da sÃ¥danne personer ikke kan realiserer deres avance ved udskydelsen uden at give afkald pÃ¥ skattefriheden for fremtidige værdistigninger, mÃ¥ provenutabet herfra vurderes at være yderst begrænset.â€Â  Â
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85 www.oem.dk
|