Folketingets Kirkeudvalg

 

 

 

Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
Postboks 2123
1015 København K
www.km.dk

Telefon  3392 3390
Telefax  3392 3913
e-post    [email protected]

Dokument nr. 388750

Dato: 14. november 2008

 

Kirkeudvalget har ved brev af 30. oktober 2008 bedt om kirkeministerens besvarelse af spørgsmål 1 vedrørende L 27, Forslag til lov om ændring af lov om medlemskab af folkekirken, kirkelig betjening og sognebåndsløsning, lov om folkekirkens økonomi og forskellige andre love. (Effektivisering af folkekirkens økonomi og administration samt udvidet adgang til kirkelig betjening m.v.).

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. oktober 2008 fra Foreningen af Danske Kirkegårdsledere, jf. L 27 – bilag 3”.

 

Svar:

Indtægterne fra kirkegårdsdriften dækker i gennemsnit ca. 35 % af kirkegårdenes udgifter. Den del af kirkegårdens udgifter, der ikke dækkes af takster, finansieres af ligningsmidler. Det er i henhold til lov om folkekirkens økonomi menighedsråd og provstiudvalg, der skal foretage en prioritering af udgifterne til gudstjenester, konfirmandundervisning, kirkegårdsdrift m.m.

Med lovforslaget tydeliggøres det, at tildeling af ligningsmidler til kirkegårdsdriften skal ske gennem de menighedsråd, der ejer kirkegården, og at der skal ske en overordnet regnskabsaflæggelse for kirkegården via ”ejernes” regnskab.

Det er denne præcisering, som Foreningen af Danske Kirkegårdsledere er kritiske overfor, da de ønsker, at økonomiloven ændres, så der kan tildeles ligningsmidler direkte til en kirkegårdsbestyrelse på lige fod med et menighedsråd, og at kirkegårdsbestyrelserne kan deltage på lige fod med menighedsrådene i budgetsamråd og i dialogen med provstiudvalget.

Lovforslaget er netop udformet så det fastholder den eksisterende ansvarsfordeling. Jeg kan derfor ikke støtte ønsket fra Foreningen af Danske Kirkegårdsledere.

Med forslaget ændres derimod ikke ved kirkegårdsbestyrelsernes ansvar for driften af kirkegården, herunder udarbejdelse af budgetforslag og regnskab. Forslaget medfører heller ikke, at kirkegårdene ikke kan opretholde deres egen administration og bogføring.

Forslaget betyder netop, at der skal være en direkte dialog mellem menighedsrådene og kirkegårdsbestyrelsen om budgettet og regnskabet for kirkegården, før de forelægges for provstiudvalget. Det vil, jf. bemærkningerne til lovforslaget, være anbefalelsesværdigt, hvis menighedsrådene holder særskilt møde med kirkegårdsbestyrelserne med henblik på at drøfte kirkegårdenes ønsker og behov, så der fortsat er incitament til at udvikle kirkegården og effektivisere driften. Kirkegårdsbestyrelsen vil fortsat kunne være inviteret til at deltage i budgetsamrådet i provstiet, men uden stemmeret.

Forslaget indebærer således en styrkelse af dialogen om, hvordan ligningsmidlerne skal anvendes på forskellige kirkelige formål. 

 

 

 

 

Birthe Rønn Hornbech

 

 

                                                                                       / Eva Stilov

 

  Â