Retsudvalget 2008-09
L 211
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
26. maj 2009Strafferetskontoret2009-730-0875RAJ41071
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 46 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven, lov om politietsvirksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forvaltningsloven(Styrket indsats mod bandekriminalitet m.v.), som Folketingets Retsud-valg har stillet til justitsministeren den 25. maj 2009. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Karen Hækkerup (S).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 46 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven, lov om
politiets virksomhed, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forvalt-
ningsloven (Styrket indsats mod bandekriminalitet m.v.) (L 211):
”Hvad mener Rigspolitichefen og Rigsadvokaten om de stil-lede ændringsforslag fra henholdsvis ministeren og Social-demokratiet om affattelse af straffelovens § 192 a?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har udtalt følgende:”Rigspolitiet har noteret, at både det af justitsministeren og det afSocialdemokratiet stillede ændringsforslag til straffelovens § 192 asærligt indebærer en ændring af anvendelsesområdet for straffebe-stemmelsens stk. 1, og dermed for anvendelsen af minimumsstraf.De stillede ændringsforslag giver ikke Rigspolitiet anledning tilbemærkninger af politifaglig eller kriminalpræventiv karakter.”Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten,der har udtalt følgende:”Indledningsvis bemærkes, at begge ændringsforslag indebærer, atden foreslåede bestemmelse i straffelovens § 192 a, stk. 1, ændres,således at det ikke længere er en betingelse, at overtrædelsen skalvære begået på et offentligt tilgængeligt sted.Endvidere indebærer begge ændringsforslag, at skydevåben somnævnt i den foreslåede affattelse af straffelovens § 192 a, stk. 1, nr.1, vil være omfattet af bestemmelsen, selv om der ikke besiddesammunition sammen med våbnet.Det følger således af begge ændringsforslag, at ulovlig besiddelsemv. af alle skydevåben samt af andre våben eller eksplosivstoffer,der på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at for-volde betydelig skade, som udgangspunkt vil være omfattet af be-stemmelsen, uanset hvor våbnet besiddes, herunder når besiddelseforekommer på bopælen og andre ikke offentligt tilgængelige ste-der, ligesom besiddelse mv. af skydevåben uden tilhørende ammu-nition som udgangspunkt vil være omfattet.Jeg har noteret mig, at det ifølge begge ændringsforslag fortsat eren betingelse, at overtrædelsen skal være sket under særligt skær-pende omstændigheder.2
I bemærkningerne til lovforslaget er der nævnt en række tilfælde,hvor der typisk ikke vil foreligge særligt skærpende omstændighe-der. Jeg forudsætter, at disse tilfælde fortsat ikke vil være omfattetaf den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 192 a, stk. 1, og atdet således fortsat vil bero på en konkret vurdering af de forelig-gende omstændigheder, om en overtrædelse skal henføres underbestemmelsen, jf. herved også justitsministerens besvarelse afspørgsmål nr. 28 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforsla-get. ”Justitsministeriet kan tilføje, at den foreslåede minimumsstraf på 1 årsfængsel i forslaget til straffelovens § 192 a, stk. 1, efter lovforslaget varbegrænset til de mest risikofyldte situationer, hvor nogen færdes på of-fentligt tilgængeligt sted med skydevåben med tilhørende ammunitioneller andre våben eller eksplosivstoffer af særdeles farlig karakter. Bådeændringsforslag nr. 1 (stillet af justitsministeren) og ændringsforslag nr.2 (stillet af Socialdemokratiet) går ud på at udvide området for den fore-slåede minimumsstraf på fængsel i 1 år. Regeringens ændringsforslag erfremsat bl.a. i lyset af den aktuelle skærpede udvikling i de verserenderocker- og banderelaterede konflikter, og udformningen af ændringsfor-slaget bygger på det synspunkt, at når man vil forlade lovforslagets af-grænsning af minimumstraffens anvendelsesområde til de situationer, derindebærer den mest direkte fare for, at udenforstående kan blive tilfældi-ge skudofre – dvs. tilfælde, hvor man færdes med skydevåben med tilhø-rende ammunition på offentligt tilgængeligt sted - bør man tage skridtetfuldt ud og ikke halvt, sådan som ændringsforslag nr. 2 gør det. Detteændringsforslag medtager således kun situationer, hvor ulovlige våbenm.v. besiddes, bæres eller anvendes, mens ændringsforslag nr. 1 i mod-sætning hertil er udformet således, at minimumstraffen vil omfatte allevåbenlovsovertrædelser under særlig skærpende omstændigheder, nårovertrædelsen vedrører skydevåben eller andre våben (end skydevåben)eller eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles farlige karakter eregnet til at forvolde betydelig skade.
3