Boligudvalget 2008-09
L 208
Offentligt
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. maj 2009
LNI/ J.nr. 2009-2697
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 28. april 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 46 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boligerm.v., lov om leje af almene boliger, lov om friplejeboliger, lov om ejer-lejligheder og lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (sel-skabsskatteloven) (Styring og finansiering af den almene boligsek-tor)(L 208).
Spørgsmål nr. 46:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. maj 2009 fra DanmarksLejerforeninger, jf. BOU L 208 – bilag 4.Svar:LLO og Danmarks Lejerforeninger efterlyser i deres henvendelse – ligesom ideres høringssvar til L 208 – bl.a. nærmere informationer om arbejdet medboligorganisationernes egenkontrol, implementering af styringsdialogen ogrevision af de gældende revisions- og regnskabsregler.De to organisationer er betænkelige ved, at disse tiltag helt eller delvis skalerstatte det nuværende tilsyns- og kontrolsystem, som de i forvejen finderutilfredsstillende. De finder samtidig, at kommunalbestyrelsen med den nyestyringsmodel vil kunne få en uheldig dobbeltrolle dels som aftalepart ogdels som tilsynsmyndig. Organisationerne mener endvidere, at der vil kunneopstå problemer, hvis en afdeling ikke vil vedtage et budget vedrørendeaktiviteter, som boligorganisationen har aftalt med kommunalbestyrelsen.Organisationerne ønsker i stedet et uvildigt, centralt statsligt tilsyn med bo-ligorganisationerne.Dette giver mig anledning til følgende bemærkninger:
2
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, er styringsdialogen et heltcentralt omdrejningspunkt for den nye model for mål og aftalestyring. Hen-sigten med den nye styringsmodel er at styrke det fremadrettede, problemfo-regribende tilsyn. Som følge heraf afskaffes en række kommunale godken-delsesbeføjelser.Til brug for styringsdialogen skal boligorganisationen årligt indsende en rap-port om sin virksomhed til kommunalbestyrelsen.Den samlede dokumentation, som indgår i boligorganisationens rapporte-ring, vil bestå af følgende elementeren selvangivelse, hvori boligorganisationen i kort, standardiseretform evaluerer og vurderer sine præstationer inden for en rækkeområder, samt giver en vurdering af, hvilke udfordringer boligorgani-sationerne står overfor, hvilke initiativer boligorganisationerne viligangsætte og et bud på behovet for koordination og aftaleindgåelsemed kommunalbestyrelsen,boligorganisationens regnskabsmateriale (regnskaber, revisionspro-tokol, spørgeskema og årsrapport), samtresultater af relevante analyser – f.eks. temaanalyser, nøgletal ogbenchmarking.Det understreges, at de grundlæggende regler om kommunalbestyrelsenstilsyn i øvrigt vil blive opretholdt, herunder kommunalbestyrelsens mulighedfor at afgive påbud eller indsætte en midlertidig forretningsfører, i tilfælde afat gældende regler overtrædes.Indenrigs- og Socialministeriet drøfter i øjeblikket den nærmere udformningaf den ovenfor nævnte dokumentation med KL og Boligselskabernes Lands-forening, herunder de mere detaljerede krav, der vil blive stillet til boligorga-nisationens selvangivelse.De nærmere retningslinjer vedrørende styringsdialogen vil komme til atfremgå dels af bekendtgørelsen om drift af almene boliger m.v. dels af ensærlig vejledning, som ministeriet vil udsende til samtlige boligorganisationerog kommuner, inden den nye styringsmodel træder i kraft den 1. januar2010.Der vil endvidere blive igangsat et arbejde med at styrke den egenkontrol,som boligorganisationerne allerede i dag foretager i form af forvaltningsrevi-sion.Endelig vil blive indledt et arbejde med henblik på at modernisere de gæl-dende revisions- og regnskabsregler, herunder kontoplaner og revisionsin-struks m.v. Det er hensigten, at der i forlængelse heraf skal gennemføres ensærlig oplysnings- og vejledningsindsats på området, der sikrer, at boligor-
3
ganisationerne konterer korrekt og ensartet samt følger de gældende reglerom henlæggelse til vedligeholdelse.De sidste to initiativer er mere langsigtede initiativer, der skal styrke styrings-dialogen. Jeg forventer, at resultaterne af dette arbejde vil kunne foreligge iløbet af 2010.Hvad angår LLO´s og Danmarks Lejerforeningers bemærkninger om afde-lingers manglende godkendelse af budget og kommunalbestyrelsens dob-beltrolle kan jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål 18.Med hensyn til de to organisationers forslag om et uvildigt, centralt statsligttilsyn kan jeg henvise til høringsnotatet vedrørende lovforslaget (L 208 –Bilag 1). Jeg har ikke yderligere at føje hertil.
Karen Ellemann/ Mikael L. Kristensen