Skatteudvalget 2008-09
L 207
Offentligt
J.nr. 2009-231-0022Dato: 18. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 207 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskel-lige andre love (Forhøjelse af energiafgifterne, afgift på erhvervenes energi-forbrug, afgiftsmæssig ligestilling af central og decentral kraftvarme, afgift påsmøreolie mv. og forhøjelse af affaldsafgiften).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 38 af 12. maj 2009.
Kristian Jensen/LeneSkov Henningsen
Spørgsmål:
I henvendelsen af 7. maj 2009 fra Special Waste System A/S, adm. direktør Uffe Chr. Peder-sen, jf. L 207 – bilag 8, er det oplyst, at varmeforbrugerne er beskyttet af varmeprisloftet. Påbaggrund heraf, ønskes det oplyst, om varmeprisloftet vil blive reguleret, hvis lovforslaget ved-tages, eller om det er regeringens forestilling, at afgiften skal opkræves ved forøgelse af beta-lingen for aflevering af affaldet.
Svar:
Prislofterne for affaldsvarme ændres ikke direkte ved ændring af afgiftsreglerne, men bereg-ningen af prislofterne vil i varierende omfang blive påvirket af de ændrede afgifter.Priserne for varme fremstillet ved forbrænding af affald er reguleret af varmeprisreglerne. Pri-sen må ikke være højere end det mindste af følgende tre:---den omkostningsberegnede pris for hvile i sig selv anlægsubstitutionsprisenprisloft for affaldsvarme
Prisen må gerne være lavere, hvis sælgeren og køberen af affaldsvarmen har forhandlet sigfrem hertil.Ved L 126, der introducerer den såkaldte tillægsafgift og CO2 afgift på affaldsenergi, er det be-stemt at disse elementer ikke indgår i den omkostningsberegnede pris, medmindre parterne for-handler sig frem til andet. Disse elementer vil heller ikke påvirke substitutionsprisen.Ved Forårspakke 2.0 forhøjes energiafgifterne med ca. 7,5 kr./GJ, hvilket for værker, der bru-ger 125 pct. betyder en ekstra belastning af varmeprisen med ca. 6 kr./GJ. Den såkaldte affalds-varmeafgift, der indgår i beregningen af den omkostningsberegnede pris for hvile i sig selv an-læg forhøjes som konsekvens med 6 kr./GJ. For central kraftvarme bliver der tale om størreforhøjelser i sær midlertidigt i København og omegn.Er alternativet til affaldsvarmen således varme fremstillet ved naturgas eller kul mv. stiger sub-stitutionsprisen således med 6 kr./GJ eller mere.Prislofterne for affaldsvarme beregnes og reguleres på baggrund af beregnede priser for enslags gennemsnitsværker.Der er i øjeblikket tre prislofter. Et for affaldsvarme der sælges i konkurrence med centralkraftvarme. Et andet for affaldsvarme, der i praksis sælges i konkurrence med hovedsagelig na-turgasbaseret kraftvarme, og et tredje, der gælder, hvis affaldsvarmen alternativt var fremstilletved VE.Afgiftsændringerne vil alt andet lige kunne forventes at føre til forhøjelse af de to første prislof-ter, men ikke nødvendigvis til forhøjelse af det tredje, jf. at VE mv. ikke er belagt med afgifter,der forhøjes.Man kan dog ikke udelukke, at den større efterspørgsel efter VE, der forventes, når konkurre-rende brændsel belægges med højere afgifter, i en vis udstrækning vil føre til højere priser påVE.Prisloftet for affaldsvarme til VE områder er i øjeblikket på niveau med prisloftet der gælderfor affaldsvarme til centrale områder, men knap 35 kr./GJ lavere end prisloftet, der gælder foraffaldsvarme til naturgasområder.Denne forskel er mindre end forskellen i afgiftsbelastningen for VE og naturgas. Uden afgifterville der således mange steder ikke blive brugt VE, men f.eks. olie. Afgifterne har således indi-rekte været medvirkende til, at prisloftet i VE områder er højere end det ellers ville have været.Side 2