Skatteudvalget 2008-09
L 201
Offentligt
J.nr. 2009-711-0030Dato: 13. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 201 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, skat-tekontrolloven, kildeskatteloven, ligningsloven og forskellige andre love(Enkel og effektiv kontrol samt mindre skatteplanlægning).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 11. maj 2009. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen/ K.-H. Ludolph
Spørgsmål 15:
Ministeren anmodes om at redegøre for, hvilke forskelle der er mellem lovforslagets forslagtil indberetnings- og kontrolordning for aktier for personer, og det forslag, der blev fremlagti Betænkning nr. 1392 ”Aktieavancebeskatning”, september 2000, afsnit 2.3.1.5. ”Indberet-ningsordning”.
Svar:
Forslaget i betænkning nr. 1392 indebar følgende:Der skulle etableres en indberetningsordning, hvorefter alle erhvervelser og afståelser m.v.samt udbytter skulle indberettes til skattemyndighederne. Målsætningen var endvidere, atskattemyndighederne skulle beregne fortjenester og tab på dette grundlag og fortrykke ge-vinster og tab.Denne ordning skulle efter forslaget omfatte børsnoterede aktier og investeringsforenings-beviser (noterede såvel som unoterede) i dansk depot.Som forudsætning for ordningen skulle der endvidere indføres en særlig selvangivelsesord-ning for anskaffelsessummerne for aktier, der indgik i beholdninger på tidspunktet forikrafttrædelsen af den nye aktieavancebeskatningslov, som arbejdsgruppen havde udarbej-det forslag til.Endelig skulle der etableres en særlig selvangivelsesordning, hvorefter de skattepligtigeskulle selvangive de skattemæssige anskaffelsessummer. Denne ordning skulle omfatteunoterede aktier samt børsnoterede aktier, som ikke var i dansk depot. Det vil sige de akti-er, som ikke var omfattet af den foreslåede indberetningsordning.Denne selvangivelsesordning gik ud på, at ejeren hvert år skulle selvangive en specificeretbeholdningsoversigt med angivelse af nominel værdi og anskaffelsessummer. Ejeren villedog få en fortrykt oversigt med de seneste selvangivne oplysninger og skulle derfor aleneselvangive ændringer i beholdningen.Den ordning, der er foreslået i lovforslaget bygger ligeledes på, at der skal ske indberetningaf anskaffelser og afståelser af aktier samt af udbytter. Herudover indgår indberetningerneom depoterne ved årets udgang i ordningen. Der er allerede indberetningspligt for så vidtangår afståelser, udbytter og beholdninger. Disse pligter justeres med lovforslaget. Indbe-retningspligten vedrørende anskaffelser er derimod ny.Afgrænsningen af de aktier m.v., der omfattes af den foreslåede indberetningspligt, afvigerfra afgrænsningen i betænkningen.For det første omfatter den foreslåede indberetningsordning for erhvervelser og afståelseraktier m.v., der handles gennem danske fondshandlere. Det er således uden betydning forde danske fondshandleres indberetningspligt, om aktier er deponeret i Danmark eller i ud-landet. Betænkningen bygger på den idé, at indberetningspligten vedrørende erhvervelserog afståelser pålægges depotførere, uanset at de ikke har de nærmere oplysninger om hand-Side 2
lerne. Disse nærmere oplysninger skulle fondshandlerne så afgive til depotførerne, så de-potførerne kunne indberette oplysningerne til SKAT. Dette forekommer unødigt byrdefuldtfor depotførerne. Indberetningspligten pålægges derfor efter forslaget fondshandlerne, dadet er dem, der har kendskab til de oplysninger om erhvervelserne og afståelserne, der skalindberettes.For det andet omfatter den foreslåede ordning aktier optaget til handel på regulerede mar-keder samt investeringsforeningsbeviser (uanset om de er optaget til handel eller ej). Nårafgrænsningen i relation til aktierne bygger på, at aktierne er optaget til handel på et regule-ret marked, og ikke på om de er børsnoterede, skyldes det, at afgrænsningen mellem børs-noterede og unoterede aktier ikke længere kan opretholdes. I stedet må der sondres mellemaktier optaget til handel på regulerede markeder og andre aktier.For så vidt angår aktier anskaffet før etableringen af indberetningsordningen gives der mu-lighed for, at den skattepligtige kan registrere sine anskaffelser (anskaffelsessummer ogtidspunkter). Der indføres dog med forslaget ikke nogen pligt til at selvangive disse oplys-ninger. De skattepligtige har selv en interesse i at få registreret oplysningerne om anskaffel-serne for dermed at blive omfattet af beregningsordningen. Desuden giver indberetningerneom køb, salg og beholdninger SKAT gode muligheder for at kontrollere, at gevinst og tabpå aktier købt før etableringen af indberetningsordningen selvangives.For aktier, der ikke er omfattet af indberetningsordningen, etableres der ikke en egentligselvangivelsesordning. Imidlertid forslås det, at det for aktier optaget til handel på regule-rede markeder og for investeringsforeningsbeviser skal være en betingelse for fradragsretfor tab, at SKAT har fået oplysninger om erhvervelserne. Hvis aktien ikke er handlet gen-nem en dansk fondshandler, skal den skattepligtige selv afgive oplysningerne. Hvis aktierneer handlet gennem en udenlandsk fondshandler kan den skattepligtige dog aftale med den-ne, at denne fondshandler indberetter.
Side 3