Dato:            1. december 2008

Kontor:        Sundhedspolitisk kt.

J.nr.:              2008-12104-200

Sagsbeh.:     tk

Fil-navn:      Dokument 4

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 4 (L 2, § 35), som Folketingets Finansudvalg har stillet til ministeren for sund­hed og forebyggelse den 20. november 2008.

 

Spørgsmål 4:

"Hvordan vil landingsreglerne være for en helikopter såfremt der sker en ulykke midt i en by?"

 

 

Svar:

Jeg har anmodet Sundhedsstyrelsen og Statens Luftfartsvæsen om bidrag til brug for besvarelse af spørgsmålet. Sundhedsstyrelsen har oplyst følgende:

 

”Sundhedsstyrelsen kan oplyse, at Statens Luftfartsvæsens regler er anført i BL 3-8 og BL3-31(Bestemmelser om Civil Luftfart) ”Bestemmelser om etablering og drift af helikopterflyvepladser”. Der kan være tale om 3 typer af landingspladser: 1) Operationsbase, som fx kan være en lufthavn 2) Godkendt landingsplads, som fx kan være på taget af eller ved jorden ved siden af et sygehus, 3) Ikke-godkendt landingsplads, som fx kan være en parkeringsplads, en mark.

 

Hvis lægehelikopteren skal til en kvæstet midt i en by, vil der sandsynligvis være tale om landing på en ikke-godkendt landingsplads, og det må antages at afhænge af helikoptertypen (størrelse), hvor den vil kunne lande.”

 

Statens Luftfartsvæsen har oplyst følgende:

”Som udgangspunkt er der ingen bestemmelsesmæssige forhold, der forhindre en lægehelikopters landing indenfor bymæssig bebyggelse.

 

Der er i BL 3-31 (Selvvalg af helikopterflyvepladser) angivet en række krav til dimensionerne til den valgte landingsplads. Disse krav vil der være dispenseret fra i relation til en akut lægehelikopter mission. Det vil i det enkelte tilfælde være en konkret vurdering fra helikopterbesætningens side om, hvorvidt pladsforholdene og herunder afstand til hindringer er tilstrækkelig. Det anbefales dog, at landingsområdet er hindrings frit på en størrelse, der svarer til 2 gange helikopterens totale diameter. Det vil for den typisk anvendte lægehelikopter svarer til et område på ca. 25 meter i diameter med tilhørende hindringsfrihed ved til og fra flyvning.”

 

Jeg kan henholde mig til det af Sundhedsstyrelsen og Statens Luftfartsvæsen oplyste.

Â