"Hvordan vil landingsreglerne være for en helikopter såfremt der sker en ulykke midt i en by?"
Jeg har anmodet Sundhedsstyrelsen og Statens Luftfartsvæsen om bidrag til brug for besvarelse af spørgsmålet. Sundhedsstyrelsen har oplyst følgende:
â€Sundhedsstyrelsen kan oplyse, at Statens Luftfartsvæsens regler er anført i BL 3-8 og BL3-31(Bestemmelser om Civil Luftfart) â€Bestemmelser om etablering og drift af helikopterflyvepladserâ€. Der kan være tale om 3 typer af landingspladser: 1) Operationsbase, som fx kan være en lufthavn 2) Godkendt landingsplads, som fx kan være pÃ¥ taget af eller ved jorden ved siden af et sygehus, 3) Ikke-godkendt landingsplads, som fx kan være en parkeringsplads, en mark.
Hvis lægehelikopteren skal til en kvæstet midt i en by, vil der sandsynligvis være tale om landing pÃ¥ en ikke-godkendt landingsplads, og det mÃ¥ antages at afhænge af helikoptertypen (størrelse), hvor den vil kunne lande.â€
Statens Luftfartsvæsen har oplyst følgende:
â€Som udgangspunkt er der ingen bestemmelsesmæssige forhold, der forhindre en lægehelikopters landing indenfor bymæssig bebyggelse.
Der er i BL 3-31 (Selvvalg af helikopterflyvepladser) angivet en række krav til dimensionerne til den valgte landingsplads. Disse krav vil der være dispenseret fra i relation til en akut lægehelikopter mission. Det vil i det enkelte tilfælde være en konkret vurdering fra helikopterbesætningens side om, hvorvidt pladsforholdene og herunder afstand til hindringer er tilstrækkelig. Det anbefales dog, at landingsomrÃ¥det er hindrings frit pÃ¥ en størrelse, der svarer til 2 gange helikopterens totale diameter. Det vil for den typisk anvendte lægehelikopter svarer til et omrÃ¥de pÃ¥ ca. 25 meter i diameter med tilhørende hindringsfrihed ved til og fra flyvning.â€
Jeg kan henholde mig til det af Sundhedsstyrelsen og Statens Luftfartsvæsen oplyste.
Â