Finansudvalget 2008-09
L 2
Offentligt
618416_0001.png
618416_0002.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:1.december 2008Sundhedspolitisk kt.2008-12104-200tkDokument 4
Besvarelse af spørgsmål nr. 17 (L 2, § 35), som Folketingets Fi-nansudvalg har stillet til ministeren for sundhed og forebyggelseden 20. november 2008.

Spørgsmål 17:

"Hvilke muligheder har de påtænkte helikoptere for at flyve i dårligt vejr og omnatten?"

Svar:

Jeg har anmodet Sundhedsstyrelsen og Statens Luftfartsvæsen om bidrag til brugfor besvarelse af spørgsmålet. Sundhedsstyrelsen og Statens Luftfartsvæsen haroplyst følgende:Lægehelikoptere vil principielt have 3 operative muligheder:Dag VFR, dvs. flyvning i dagslys efter Visuel Flyve RegelNat VFR, dvs. flyvning i mørke efter Visuel Flyve RegelIFR, dvs. flyvning efter Instrument Flyve RegelDag-VFR: Flyvninger foretaget i dagslys (perioden fra ½ time før solopgang til ½time efter solnedgang). Der er krav om at sigtbarheden er mindst 1000 m, hvilketomtrent svarer til grænsen mellem dis og tåge.Vejrbegrænsningerne foranlediger at dagflyvningen kan være mere begrænset vin-ter/efterår end sommer/forår, idet der da oftere forekommer dårlig sigt og lav sky-højde.Nat-VFR: Flyvninger foretaget i mørke (perioden fra ½ time efter solnedgang til ½time før solopgang). Sigtbarheden skal typisk være mindst 2,5 km. Kan kun foreta-ges fra godkendte flyvepladser, eller selvvalgte helikopterflyvepladser, med god-kendt belysning. Dvs. nat-VFR flyvninger kan kun foregå under noget bedre vejr-forhold, og vil især være begrænset om vinteren hvad angår sigtbarhed og skyhøj-de. Derudover kommer begrænsningen med hensyn til landingspladser, hvilket eraf sikkerhedshensyn.Der er en forhøjet risiko ved natflyvning til og fra ikke godkendte pladser. Genereltmå det siges, at natflyvning til ikke-godkendte pladser ikke udføres i Europa. Nor-ge er dog en undtagelse på grund af de særlig geografiske forhold. Statens Luft-fartsvæsen anbefaler, at man i opstartsperioden holder sig til rene dag-operationer iDanmark. Dette skal ses i sammenhæng med, at man ved HEMS-operationer vil fåbrug for at kunne lande på ikke godkendte landingspladser (skadesteder mv.), ogder kan være hindringer, som helikopterbesætningen ikke umiddelbart kan se.På længere sigt kan der forventes udvidet brug af teknologiske muligheder somf.eks. NVG (Night Vision Goggles). NVG kan hjælpe helikopterbesætningen til at
2orientere sig og observere hindringer såsom højspændingsledninger og master imørket.Det forventes, at NVG og øvrige tiltag vil kunne udvide mulighederne for nat ope-rationer.IFR: Flyvninger foretaget i henhold til instrument flyveregler. Kan kun foretages tilog fra godkendte flyvepladser med helikoptere og besætningsmedlemmer, der ergodkendt til IFR.Vejrforhold påvirker som anført helikopternes funktionsmuligheder. Således vilvindforhold påvirke helikopterflyvning, således at helikopteren er mere udsat jomindre den er. Typisk grænseværdi for tilladt flyvning er 17 - 25 m/sek. Ved storetemperaturvariationer over døgnet (som om vinteren) kan der være risiko for over-isning, hvilket umuliggør helikopterflyvning. Ved egentligt isslag i vejrliget ligeså.Aflyste helikoptermissioner på grund af vejrliget udgør gennemsnitligt ca. 6 % veddag-VFR flyvning og 10 % ved nat-VFR. Generelt er vinterhalvåret ofte præget afdårlige sky/sigtværdier, som tit er spredt ud på alle døgnets timer. I sommerhalv-året optræder dårlige sky/sigtværdier ikke så hyppigt og er som regel koncentreret inat og morgentimerne.Jeg kan henholde mig til det af Sundhedsstyrelsen og Statens Luftfartsvæsen oply-ste.