Dato:            1.december 2008

Kontor:        Sundhedspolitisk kt.

J.nr.:              2008-12104-200

Sagsbeh.:     tk

Fil-navn:      Dokument 4

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 14 (L 2, § 35), som Folketingets Finansudvalg har stillet til ministeren for sund­hed og forebyggelse den 20. november 2008.

 

Spørgsmål 14:

"Hvad vil anlægsudgifterne være til indkøb af de påtænkte helikoptere inkl. landingsmuligheder ved hospitalet?"

 

 

Svar:

Jeg har anmodet Sundhedsstyrelsen om bidrag til brug for besvarelse af spørgsmålet. Sundhedsstyrelsen har oplyst følgende:

 

”Af Sundhedsstyrelsens rapport:” Landsdækkende lægehelikopterordning i Danmark”, 2006, fremgår følgende tal:

 

Direkte udgifter: De samlede udgifter pr. base i den norske lægehelikopterordning udgør ca. 32,5. mio. danske kr. pr. år for en døgndækkende ordning.

 

Århus Amt foretog i 2004 en vurdering af udgifterne til etablering af en lægehelikopterordning i Århus Amt. De samlede udgifter ved 600 timer flyvning blev beregnet til ca. mellem 16 og 22 mio. kr. afhængigt af, om helikopteren skal være i funktion 12 eller 24 timer.

 

Statens Luftfartsvæsen har oplyst, at civil flyvning med HEMS kan antages at koste 20 mio. kr. pr. år for dag-VFR og 24 mio. kr. pr. år for nat VFR (VFR = Visuel Flyve Regel)).

 

Indirekte udgifter, etablering og drift af landingsfaciliteter: Såfremt antallet af flyvninger til et sygehus overstiger et årligt antal, (SLV har overfor Danske Regionermundtligt udmeldt ca. 50 landinger pr. år) skal landingerne foregå på en godkendt landingsplads. Statens Luftfartsvæsen har i bestemmelser for civilluftfart, BL 3-8, beskrevet kravene til etablering og drift af helikopterflyvepladser. Kravene og de deraf følgende etableringsudgifter afhænger i vidt omfang af helikopterstørrelse, flyvetidspunkt m.v. og dermed af den nærmere tilrettelæggelse af en lægehelikopterordning (døgndækkende/kun flyvning i dagtid m.v.). Endvidere vil etableringsomkostningerne være helt afhængig af sygehusets omgivelser samt karakteren af sygehusets bygningsmasse – fx om det uden videre er muligt at opføre en helipad på toppen af en eksisterende bygning, eller om ombygning eller nyopførelser er nødvendige.

 

I et irsk studie (2004) vedrørende evt. etablering af lægehelikoptere er basisudgifterne til etablering af en helipad med tilhørende infrastruktur i form af f.eks. elevatoradgang til sygehuset mv. anslået til ca. 15 mio. kr.

Såfremt de omgivelsesmæssige muligheder tillader etablering af en landingsplads på jorden (heliport), vil udgifterne være noget mindre. I det førnævnte irske studie er udgifterne til etablering af en landingsplads på jorden anslået til 1,5 – 2 mio. kr., men igen vil udgifterne variere, afhængig af udgangspunktet.”

 

Jeg kan henholde mig til det af Sundhedsstyrelsen oplyste.