Skatteudvalget 2008-09
L 195
Offentligt
681500_0001.png
681500_0002.png
681500_0003.png
J.nr. 2009-311-0027Dato: 11. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 195 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven og forskelligeandre love (Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skat).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 28. april 2009. Spørgsmålet er stil-let efter ønske af Nick Hækkerup (S).
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen
Spørgsmål 3:Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af de samlede skattelettelser i 2010 gruppen afdanskere, der har de 10 pct. højeste bruttoindkomster, får som følge af den foreslåede ud-møntning af aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om forårspakke 2.0 – Vækst,klima, lavere skat, samt oplyse hvor stort et beløb det udgør af de samlede skattelettelser i2010 på omkring 29 mia. kr.
Svar:Det fremgår af bemærkningerne til L 195, at der i 2010 vil være skattenedsættelser m.v. påi alt 29,32 mia. kr. Dette tal omfatter lavere mellem- og topskat m.v., lavere bundskat ogøkonomisk friplads, grøn check samt forhøjelse af pensionstillægget. Der er tale om et brut-total, idet en lang række finansieringselementer, der påvirker husholdningerne, ikke ermedregnet heri.Tabel 1 viser, hvordan de 29,32 mia. kr. er fordelt på deciler. Tabellen viser, som ønsket,skattenedsættelser m.v. i 2010 fordelt efter personernes bruttoindkomst. Det indebærer, atde elementer afForårspakke 2.0,der indfases senere, ikke er medtaget. Det drejer sig omden yderligere forhøjelse af topskattegrænsen fra 2011 og om reduktionen af den lave skat-tesats på aktieindkomstskat under progressionsgrænsen fra 2012.
Tabel 1. Skattenedsættelser i 2010 for personer fordelt på deciler efter bruttoindkomstAntalSkattenedsættelser m.v.(1.000)Mio. kr.Pct.1. decil4059803,32. decil4051.4004,83. decil4051.4705,04. decil4051.6205,55. decil4051.8506,36. decil4052.1007,17. decil4052.4108,28. decil4052.9109,99. decil4054.38014,910. decil40510.20034,8Alle personer4.05429.320100,0Anm:Såvel bruttoindkomst som skattenedsættelse er fordelt ligeligt på familiens voksne med-lemmer. I fordelingen indgår børn, herunder hjemmeboende ”børn” over 18 år, således ik-ke. Bruttoindkomsten er opgjort som summen af personlig indkomst, positiv nettokapital-indkomst og aktieindkomst.Kilde: Beregninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.
Ændringerne bør ses i forhold til niveauet for skattebetalingen. Med det gældende skattesy-stem betaler de 10 pct. af befolkningen med de højeste bruttoindkomster 15,3 gange mere iindkomstskat end de 10 pct. med de laveste bruttoindkomster. Med skattenedsættelserne i2010 øges det til 16,1, jf. tabel 2.
Side 2
Tabel 2. Samlet indkomstskat fordelt på deciler af bruttoindkomst1. decil2. decil3. decil4. decil5. decil6. decil7. decil8. decil9. decil10. decilAlleAnm:1)AntalGældende skattesystemEfter skattenedsættelser i 20101)(1.000)Mia. kr.Pct.Mia. kr.Pct.4057,51,96,61,840514,03,512,63,440518,34,516,84,540524,36,022,76,140531,27,829,37,940537,19,235,09,440542,910,740,510,940550,012,447,112,640561,815,457,415,4405115,328,7105,128,24.054402,3100,0372,9100,0Se anmærkning til tabel 1. Skattebetalingen er opgjort som summen af arbejdsmarkedsbidrag,statslige og kommunale indkomstskatter, herunder aktieindkomstskat samt ejendomsværdiskat.Indeholder fordelingen af skattebetaling efter bruttoskattenedsættelser på 29,32 mia. kr., men førfinansieringselementer i personskattesystemet (loft over ratepension, udligningsskat, multime-diebeskatnng, fjernelse af skattefordel ved medarbejderobligationer, loft over fradrag i henholdtil rejseregler, miljøtillæg til fri bil og nominel fastholdelse af beløbsgrænser).
I tabellerne er decilinddelingen i henhold til formuleringen i spørgsmålet foretaget ud frabruttoindkomsten. I lovforslaget er decilinddelingen foretaget ud fra rådighedsbeløbet.Normal praksis er, at fordelingsberegninger tager udgangspunkt i rådighedsbeløbet. Formå-let med omfordelinger via skatter og afgifter er at udligne forbrugsmuligheder, og rådig-hedsbeløbet er en mere retvisende målestok for forbrugsmulighederne end bruttoindkom-sten. Når befolkningen inddeles efter bruttoindkomst og ikke efter disponibel indkomstovervurderes forskellene i forbrugsmuligheder, fordi der ikke tages højde for den eksiste-rende progression i skattesystemet samt i dele af overførselssystemet.Endvidere adskiller tabellerne ovenfor sig fra beregningerne i lovforslaget ved, at der ikkeovenfor er anvendt ækvivalerede indkomster, skatter og afgifter. Ved ækvivalering sker deren korrektion af beløbsstørrelserne, hvor der tages hensyn til forskelle i familiestørrelse,herunder de stordriftsfordele, der er ved at være flere medlemmer i en familie.Generelt bemærkes, at det ikke giver meget mening at lave fordelingsanalyser af udvalgtedele af en større skatteomlægning, og tabel 1 kan derfor ikke ses som et udtryk for de for-delingsmæssige konsekvenser afForårspakke 2.0.Tabellen indeholder som ønsket kunskattenedsættelser, mens finansieringselementerne ikke er medtaget. For en beskrivelse afde samlede fordelingsmæssige konsekvenser afForårspakke 2.0henvises til lovforslaget.
Side 3