Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 190
Offentligt
677987_0001.png
677987_0002.png
677987_0003.png
J.nr. BLST-700-00006Den 5. maj 2009

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 3 ad L 190 - forslag til lov om

ændring af råstofloven (Ophævelse af fartøjsgodkendelsesordningen

og modernisering af efterforsknings- og indvindingstilladelser på

havet m.v.) (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsud-

valg.

Spørgsmål 3

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22. april 2009 fra DanskByggeri og DI, om råstofbranchens synspunkter på Miljøministerens lov-forslag L 190 vedr. råstoffer, jf. MPU L 190 - bilag 3.

Svar

De synspunkter, som Foreningen af Danske Ral- og Sandsugere og DanskByggeri samt Foreningen af Danske Grus- og Stenindustrier og DI i dereshenvendelse punkt for punkt har givet udtryk for, kommenteres nedenfor:Ad VederlagForeningerne anfører, at vederlagssatserne med det nuværende omfang afråstofindvindingen på havet vil udgøre mindst 10 pct. af bruttoomsætningensvarende til branchens dækningsbidrag. Man går ud fra en gennemsnitligsalgspris på 85 kr. pr. m3, og i foreningernes høringssvar anføres det, atbruttoomsætningen er 255 mio.kr.Beregningen må således være baseret på lovforslagets beregnede provenui 2012 (det år det er højest) sammenholdt det med en antagelse om årligafsætning. Ved auktion kan vederlaget derimod blive på helt ned til 2,50 kr.pr. m3plus en andel af arealvederlaget, der kan sættes til ca. 1 kr. Det giveret samlet vederlag på ca. 3,50 kr., hvilket svarer til godt 40 pct. af dæk-ningsbidraget. Hvis det viser sig at være en god forretning for virksomhe-derne at indvinde råstoffer fra havet, vil auktionsprisen blive konkurreret op.Dermed vil dækningsbidraget blive tilsvarende formindsket.Det høje provenu til staten i de første to år skyldes en forudsætning om, atdet vil tage lidt tid, inden indvinding i auktionsområderne slår igennem.I lovforslag nr. L 161 fra 2007 fremgik de enkelte vederlagssatser ikke afforslaget, men det var forudsat, at vederlagssatserne skulle være højere i
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
fællesområder end i auktionsområder for at skabe et reelt incitament til atinvestere i udlægningen af nye indvindingsområder bl.a. på større vanddyb-der.Forskellene i vederlagssatserne afspejler således de risici og omkostninger,der er ved at efterforske efter auktion og indvinde i fællesområder hen-holdsvis med og uden gennemførte råstofmæssige og miljømæssige under-søgelser. De foreslåede vederlagssatser skal derfor ses som et udtryk forstatens ønske om at skabe grundlag for en forstærket udvikling i råstofbran-chen.Det forventede provenu, som fremgår af lovforslaget, er baseret på en for-ventet indvindingsmængde i de forskellige typer områder. Det reelle prove-nu vil således afhænge af den aktuelle indvinding.Ad Tilladelsesperioder – fortrinsretIndvindingstilladelser i Danmark, herunder også eneretstilladelser, kan efterden gældende lov gives for op til 10 år. Konkurrencerådet har i begrundetudtalelse fra 22. juni 2005 nævnt, at der ikke bør gives længere eneret, endde bagvedliggende hensyn kan bære, og at reglerne om indvindingstilladel-ser i råstoflovens § 20 på den baggrund bør ændres.Den tidligere miljøminister har på den baggrund i sit svar til Konkurrencerå-det tilkendegivet, at en lovændring vil lægge op til, at en eventuel eneret tilenhver tid fastlægges konkret, og at længden af den tildelte eneret kun i heltsæregne tilfælde vil kunne overstige 5 år. Konkurrencerådet har taget sva-ret til efterretning, og det fremgår derfor af lovforslaget, at enerettens læng-de efter forhandling med Konkurrencestyrelsen vil blive fastlagt i bekendtgø-relse.Ad Skævvridning af konkurrencen mellem land og havDen del af råstofbranchen, der indvinder fra havet, har i en årrække væretbeskyttet mod konkurrence fra virksomheder, der ikke allerede var etable-rede på området. Dette er først og fremmest sket gennem fartøjsgodken-delsesordningen, men også ved, at der i praksis ikke var konkurrence mel-lem indvinderne om at opnå mulighed for at indvinde råstoffer.Et af formålene med lovforslaget er at skabe konkurrence mellem virksom-heder, der kan indvinde på havet. En konkurrence om muligheden for atindvinde materialer (auktionsordningen) og en konkurrence på afsætnings-markedet. Denne konkurrence vil alt andet lige føre i retning af faldendeproduktionsomkostninger for materialer fra havbunden og faldende priser påafsætningsmarkedet.De faldende priser på materialerne fra havet vil naturligvis blive reduceret afvederlaget til staten, der vil virke i modsat retning, men auktionsordningener et væsentligt element i forsøget på at vitalisere konkurrencen.Hvis det viser sig, at det virkelig bliver en dårlig forretning at indvinde frahavet, vil det vise sig ved auktionerne. Enten bliver auktionspriserne meget
2
lave, eller også kommer der slet ingen bud. I det tilfælde er jeg naturligvisindstillet på at sænke mindsteprisen ved bekendtgørelse.Ad InitiativrettenSom det fremgår af høringsnotatet fremgår det af det fremsatte lovforslag,at erhvervet kan initiere udpegning af områder, der indgår i auktionerne,da det overordnede synspunkt naturligvis er, at udlægning af nye indvin-dingsområder bør tage udgangspunkt i branchens behov.Ad FællesområderSom jeg gav udtryk for under 1. behandling af lovforslaget, er jeg indstilletpå at udvide antallet af fællesområder.Ad OvergangsordningerEfter lovforslagets § 2, stk. 5, kan de konkrete indvindingstilladelser, der ergivet før den 13. marts 2009, forlænges i 1 år for at sikre, at indvindingen ide pågældende områder ikke skal indstilles, indtil området kan erhvervesved auktion. Lovforslagets moderniserede tilladelsesordning åbner ikkemulighed for at meddele de tidligere kendte 10-årige tilladelser.Efter lovforslagets § 2, stk. 4, er det herudover sådan, at de indvindingstil-ladelser, der på baggrund af efterforskningstilladelser fra før den 13. marts2009, bliver givet til udgangen af 2011, bliver vederlagsfri.
3