Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 190
Offentligt
686337_0001.png
J.nr. BLS-700-00006Den 15. maj 2009

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 19 ad L 190 - forslag til

lov om ændring af lov om råstoffer (Ophævelse af fartøjsgodkendelse

og modernisering af efterforsknings- og indvindingstilladelser på ha-

vet m.v.) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

Spørgsmål 19

Vil ministeren oplyse, hvilke miljørisici, der vil være forbundet med, at skibemed tungere brændselsolie – frem for, som i dag, skibe der anvender letdieselolie – foretager råstofindvinding tæt på danske kyster, herunder hvormange havarier med råstofindvindingsfartøjer, der er indtrådt inden for desidste 10 år på dansk søterritorium?

Svar

Skibe skal normalt have en størrelse på mindst 6-7.000 m3, før de overgårtil at sejle på tung brændselsolie.Som det fremgår af det tidligere fremsendte notat af 6. maj 2009, jf. L 190 –bilag 9, er det forventningen, at det også fremover vil være de mindre skibs-størrelser, der er dominerende i danske farvande.Søfartsstyrelsen har oplyst, at der i de sidste 10 år har været 5 havariermed råstofindvindingsfartøjer.