Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 190
Offentligt
J.nr. BLST-700-00006Den 28. april 2009
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 1 ad L 190 - Forslag til lov om
ændring af lov om råstoffer (Ophævelse af fartøjsgodkendelse og
modernisering af efterforsknings- og indvindingstilladelser m.v.) stillet
af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17/4-09 fra Rohde NielsenA/S, jf. L 190 - bilag 2.Svar
Ad pkt. 1)Rohde Nielsen A/S redegør for, hvorfor det efter firmaets opfattelse ikke ernødvendigt at ændre de eksisterende regler. Jeg skal i den forbindelse hen-vise til min besvarelse af spørgsmål 2. Her udover skal jeg henvise til side1-2 i den tidligere miljøministers besvarelse af 13. april 2007 af spørgsmål26 til L 161 fra folketingsåret 2006-07, ligeledes vedrørende kommentar tilmateriale fra Rohde Nielsen A/S’ foretræde. Svaret er vedlagt.Ad pkt. 2)Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 2. Særligt vedrørende øget miljøbe-lastning skal jeg anføre, at der er intet, der tyder på, at den miljømæssigeeffekt er større ved anvendelse af store fartøjer end ved små. Effekten afråstofindvinding på havet afhænger primært af den indvundne mængde ogden intensitet, hvormed indvindingen sker. Regulering af indvindingen – oghermed sikring af miljøbeskyttelsen - sker gennem vilkår i den enkelte ind-vindingstilladelse.Ad pkt. 3)Kritikpunkterne relaterer sig til det materiale, som Rohde Nielsen A/S fore-lagde for udvalget i forbindelse med foretræde vedrørende L 161 i folke-tingsåret 2006-07. Jeg skal derfor overordnet henvise til den tidligere miljø-ministers besvarelse af spørgsmål 26 ad L 161, som er vedlagt.Yderligere ad pkt. 3 b)Der forventes fortsat at være behov for de eksisterende mindre danske ski-be til den løbende råstofforsyning fra havet, fordi størrelsen er tilpasset af-
./.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
sætningen og den begrænsede kapacitet på landingspladserne, og fordi desamtidig er egnede til mindre anlægsopgaver, f.eks. i havne med lav vand-dybde. De danske besejlingsforhold og forholdene ved kystfodring på Vest-kysten taget i betragtning er det forventningen, at det også fremover vil væ-re de mindre skibsstørrelser, som vil dominere i danske farvande.I det omfang, der i dag foretages omlosning af materialer i danske havneinden eksport, er dette ikke foranlediget af bestemmelser i råstofloven.Yderligere ad pkt. 3 d)Spørgsmålet om eneret er en central forudsætning for virksomhedernes inci-tament til at investere. Det er således afgørende for udbudsordningens funk-tion, at efterfølgende indvindingstilladelser gives med eneret af en længde,som gør det muligt for indehaveren at tilrettelægge en langsigtet og rentabelindvinding. Enerettens længde skal kunne udgøre incitament til udbygning affirmaets kapacitet og samtidig give mulighed for afskrivning af afholdte inve-steringer.Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger skal de nærmere reglerfastsættes efter forhandling med Konkurrencestyrelsen. De pågældendehøringssvar oversendes til Konkurrencestyrelsen til brug for forhandlinger-ne.Jeg henviser i øvrigt til henvendelse af 22. april 2009 fra Dansk Byggeri ogDI, jf. L 190 – bilag 3, som giver udtryk for det modsatte synspunkt vedrø-rende eneret.Yderligere ad pkt. 3 f)Lovforslaget lægger op til en øget konkurrence mellem indvinderne af rå-stoffer på havet, hvilket alt andet lige forudsættes at føre til faldende priserpå materialer fra havbunden. Vederlaget vil medføre en begrænset stig-ning i virksomhedernes omkostninger. Størrelsen af vederlaget vil afhæn-ge af den måde, den enkelte virksomhed konkret ønsker at tilrettelæggesin indvinding.
2