Kommunaludvalget 2008-09
L 189
Offentligt
688456_0001.png
688456_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 19. maj 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
NMJ/ J.nr. 2009-1183
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 6. maj2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 12 (KOU L 189). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraRasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 12:”Af lovforslagets bemærkninger fremgår det, at niveauet for 2009 i § 12 pul-jen videreføres, men kan ministeren sige noget mere konkret om, hvordande konkrete konsekvenser bliver for de enkelte berørte kommuner i årenefrem, så der – baseret på forventede prognoser i de socioøkonomiske krite-rier – konkret udarbejdes en konsekvensberegning for de berørte kommu-ner, hvor konsekvenserne af den nye ordning sammenlignes med, hvordandet ville se ud, hvis den hidtidige ordning var fortsat uændret.”
Svar:Lovforslaget indebærer, at grænsen for hvornår en kommune vil være beret-tiget til tilskud efter § 12-ordningen, fastsættes til 96,5 pct. af det gennem-snitlige strukturelle underskud. Det svarer til niveauet i 2009. Men forslagetbetyder, at § 12-ordningen fremover vil blive knyttet op på det gennemsnitli-ge strukturelle underskud og ikke som hidtil på de gennemsnitlige kommuna-le nettodrifts- og anlægsudgifter. Dermed bliver ordningen mere stabil, ogordningen vil ikke længere blive påvirket af generelle forskydninger i kom-munernes finansiering mellem skat og bloktilskud.For den enkelte kommune vil det fortsat være sådan, at hvis kommunen haren udvikling, der afviger fra gennemsnittet, vil det have betydning for kom-munens tilskud fra § 12-ordningen. Hvis kommunens udgiftsbehov stiger, såkommunens strukturelle underskud vokser mere end gennemsnittet, vilkommunens tilskud fra § 12-ordningen også stige.
2
Med hensyn til mulighederne for at foretage udligningsberegninger for kom-munerne for de kommende år skal det bemærkes, at der i udligningsbereg-ningen skal indgå oplysninger om beskatningsgrundlag, folketal og de so-cioøkonomiske kriterier. Der udarbejdes befolkningsprognoser for de kom-mende år, men der foreligger ikke tilsvarende prognoser for beskatnings-grundlaget eller de socioøkonomiske kriterier. Da der ikke foreligger progno-ser for de relevante data, vil det heller ikke være muligt at beregne progno-ser for tilskuds- og udligningsbeløbene.
Karen Ellemann/ Nils Majgaard Jensen