Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 185
Offentligt
688344_0001.png
688344_0002.png
BeskæftigelsesministerietArbejdsmarkedsstyrelsenÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af lov om ansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringenaf den aktive beskæftigelsesindsats, og forskellige andre love samt om ophævelse af lov omsupplerende aktiveringstilbud til visse ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse(Etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem m.v.) – L 185Til § 2
1)I den under nr. 86 foreslåede affattelse af § 117 udgår ”, jf. dog § 117 a”.[Refusion til udgifter til andre aktører]2)Den under nr. 87 foreslåede § 117 a udgår.Den foreslåede § 117 b bliver herefter § 117 a.[Refusion til udgifter til andre aktører]3)I den under nr. 87 foreslåede § 117 b, som bliver § 117 a, ændres ”18.500” til: ”17.870 kr.”[Refusion til udgifter til andre aktører]4)I den i nr. 92 foreslåede § 122 a ændres ”§ 117 b” til: ”§ 117 a”.[Konsekvens af forslaget i nr. 2]5)I nr. 94 ændres ”§ 117 b” til: ”§ 117 a”.
BemærkningerTil nr. 1 – 5Efter de gældende regler afholder staten udgifter til anden aktør af de midler, der er afsat til at give tilbud tilde forsikrede ledige, og i det fremsatte lovforslag er der stillet forslag om, at kommunerne på samme mådekan få refunderet 50 pct. af udgifterne til forløb hos andre aktører til både de forsikrede og de ikke-forsikredeledige.
I ændringsforslaget stilles der forslag om, at bestemmelsen om, at kommunerne kan få 50 pct. refusion tiludgifterne til andre aktører, udgår.Ændringsforslaget betyder, at refusions-reglerne vedrørende andre aktører med ændringsforslaget nu foreslåsharmoniseret efter den model, der hidtil har været gældende for de ikke-forsikrede målgrupper. Det vil sige,at kommunen endeligt afholder udgifterne til vejledning, sagsbehandling, det individuelle kontaktforløb ogudarbejdelser af jobplaner m.v. i forbindelse med indsatsen, også selvom den helt eller delvist er udlagt tilanden aktør.Ændringsforslaget medfører, at en del af de udgifter, som staten hidtil har anvendt til andre aktører iforbindelse med indsatsen over forsikrede ledige, fremadrettet vil skulle afholdes af kommunernes drift. Daandre aktørers indsats overfor forsikrede ledige i dag afregnes efter en sammensat betalingsmodel, hvorovennævnte udgifter indgår i en samlet betaling, er det ikke muligt at foretage en opgørelse heraf påbaggrund af faktiske regnskabstal. På baggrund af en antagelse om, at den andel af anden aktørs udgifter,som anvendes til ovennævnte formål er sammenlignelig med de statslige jobcentres udgifter hertil kan det udfra de realiserede enhedsomkostninger hos staten i jobcentrene i 2008 skønnes det, at kommunernesbloktilskud i 2010 skal forøges med 50,2 mio. kr. som følge af ændringsforslaget. Midlerne skal tilføresservicerammen.Ændringsforslaget vil samlet set være udgiftsneutralt, idet statens udgifter til refusion og det kommunalebeskæftigelsestilskud reduceres tilsvarende. På baggrund af den i L185 beregnede refusionssats på 47,8procent, kan reduktionen i statens refusion af kommunernes driftsudgifter, hvorunder de nævnte udgifter tilandre aktører hidtil har været budgetteret, beregnes til 24,0 mio. kr. Det kommunale beskæftigelsestilskudreduceres samtidig med 26,2 mio. kr.De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.På baggrund af de skønnede udgifter på 50,2 mio. kr. kan konsekvensen af ændringen opgøres til ca. 630 kr.pr. person i målgruppen. Derfor foreslås det, at rådighedsbeløbet reduceres fra de foreslåede 18.500 kr. til17.870 kr.