Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 185
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 11. maj 2009 stillet følgende spørgsmål nr.52 (L 185), som hermed besvares.
12. Maj 2009J.nr. 2009-0005522
Spørgsmål nr. 52:
”I tilfælde af en fordobling af ledigheden hvad er så det maksimale beløb en kom-mune kan tabe på den nye model? Der ønskes en beregning over udgifterne i detnuværende system og i det nye system i tilfælde af en fordobling af ledigheden.Beregningerne skal være fordelt på kommuner.”
Endeligt svar:
Kommunerne kompenseres under ét fuldt for merudgifterne som følge af finansie-ringsomlægningen i forbindelse med indførelsen af det enstrengede beskæftigelses-system. Det gælder også når ledigheden stiger, herunder hvis ledigheden fordobles.Kommunerne kompenseres for finansieringsomlægningen dels gennem statslig re-fusion af hovedparten af udgifter og dels gennem en særlig tilskudsordning på be-skæftigelsesområdet.Under forudsætning af, at nettoudgiften efter statsrefusion pr. fuldtidsledig til dag-penge, aktivering mv. er den samme i alle kommuner, vil alle kommuner gennemden særlige tilskudsordning blive fuldt ud kompenseret for stigningen i de kommu-nale nettoudgifter som følge af en fordobling af ledigheden i alle kommuner. Det eren følge af, at stigningen i ledigheden så vil være 100 pct. såvel på landsplan, som ialle landsdele og i alle kommuner.Den enkelte kommune vil kun kunne tabe eller vinde i forbindelse med finansie-ringsomlægningen på beskæftigelsesområdet, hvis ledigheden udvikler sig anderle-des i kommunen set i forhold til den landsdel, som kommunen tilhører. Hvis ledig-hedsudviklingen er bedre i kommunen end i landsdelen, så vil kommunen få en ge-vinst. Hvis ledighedsudviklingen er dårligere i kommunen end i landsdelen, så vilkommunen få et tab.ForsikringsordningenFor at sikre den økonomiske bæredygtighed i den enkelte kommune ved særligtstore udsving i ledigheden foreslås der indført en særlig ”forsikringsordning”.Denne ordning betyder, at det er begrænset, hvor store tab den enkelte kommunevil kunne få som følge af en stor årlig stigning i ledigheden.
Forsikringsordningen indebærer, at der ydes en særlig kompensation til kommuner,der har en ledighedsudvikling, som er 5 procentpoint dårligere end for landsdelensom helhed.Hvis ledigheden i landsdelen stiger med 10 procent, vil kommuner med en stigningpå mere end 15 procent (10+5=15) blive omfattet af ordningen. Hvis ledigheden ien kommune stiger med fx 18 pct. vil kommunen gennem forsikringsordningenbliver kompenseret for den 3 procents stigning, der ligger over de 15 procent (18-15=3). Den enkelte kommune kan derfor maksimalt selv komme til at betale forden 5 procentpoints stigning i ledigheden, der ligger over udviklingen i landsdelen.Kommunen vil modtage et tilskud, idet omfang den beregnede kompensation over-stiger 0,01 procent af kommunens budgetterede beskatningsgrundlag (en bagatel-grænse).Udgifterne til den særlige forsikringsordning finansieres af kommunerne i fælles-skab i forhold til den enkelte kommunes andel af det samlede indbyggertal.Den enkelte kommune vil på denne baggrund maksimalt kunne få en merudgiftsvarende til summen af udgifterne til 5 procentpoints stigning i ledigheden, 0,01procent af kommunens budgetterede beskatningsgrundlag og kommunens eget bi-drag til forsikringsordningen.Beregning af det maksimale tab for de enkelte kommunerDer er foretaget nogle beregninger af, hvor meget den enkelte kommune maksimaltkan tabe i det enkelte år som følge af en særlig stor stigning i ledigheden.Udgangspunktet for regneeksemplerne er antallet af bruttoledige i 2007 i de enkeltekommuner. (jf. tabel 1 i bilaget). Antallet af bruttoledige i 2007 på landsplan ud-gjorde ca. 78.300 fuldtidspersoner, hvilket stort set svarer til skønnet for 2009 påFinansloven for 2009 (ca. 79.600 fuldtidspersoner).Der er endvidere taget udgangspunkt i en opgørelse af de beregnede bruttoudgifterog nettoudgifter efter statslig refusion på beskæftigelsesområdet i 2007 fordelt påkommuner.På dette grundlag er det herefter beregnet, hvor meget den enkelte kommune mak-simalt kan tabe.Den enkelte kommune kan for det første tabe et beløb svarende til 5 procent af an-tallet af bruttoledige gange den kommunale nettoudgift pr. bruttoledig. Den gen-nemsnitlige kommunale nettoudgift forudsættes at udgøre 58.500 kr. under forud-sætning af, at staten finansierer udgifterne til dagpenge i de første 18 uger af et le-dighedsforløb. (jf. tabel 1 i bilaget).For det andet skal den enkelte kommune betale et beløb svarende til bagatelgræn-sen i forsikringsordningen på 0,01 procent af beskatningsgrundlaget. Der er i be-regningerne anvendt beskatningsgrundlaget for 2009.Det bemærkes, at udgiften til forsikringsordningen, som alle kommuner er med tilat finansiere, ikke er medregnet i opgørelsen. Denne udgift kan ikke opgøres, da
2
det ikke vides hvor mange og hvilke kommuner, der i givet fald vil blive omfattetaf forsikringsordningen. Alle kommuner kan i sagens natur ikke blive omfattet afforsikringsordningen inden for det samme år, og det vil ikke være særlig sandsyn-ligt, at det kun er den enkelte kommune, som vil blive omfattet af ordningen.De samlede merudgifter for den enkelte kommune er sat i relation til dels kommu-nens bruttoudgifter og dels kommunens nettoudgifter efter statsrefusion på beskæf-tigelsesområdet. Der er taget udgangspunkt i de beregnede udgifter i 2007, somherefter er forhøjet med 100 pct. som udtryk for en fordobling i antallet af bruttole-dige.Som det fremgår af tabel 1 vil fx Københavns kommune kunne få en merudgift påca. 41 mio. kr., Ålborg kommune en merudgift på ca. 15 mio. kr. og Hjørringkommune en merudgift på ca. 5 mio. kr. Under de nævnte forudsætninger svarerdet for alle tre kommuner til knap 3 pct. af deres nettoudgifter og knap 1 pct. af de-res bruttoudgifter på beskæftigelsesområdet for dagpengemodtagere.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3
Bilag
Tabel 1. Beregnede maksimale merudgifter for de enkelte kommuner ved storstigning i ledigheden. 18 ugers karensperiode. Mio. kr. i PL 2009.Det skal bemærkes, at der er tale om det værste tilfælde for den enkelte kom-mune.Beregnedebruttoud-gifter for-dobletmio. kr.4.742,0641,3191,1211,551,7329,2298,3107,2133,3197,3277,4286,1203,8205,9208,2203,571,9164,979,0160,4263,8173,480,5218,0135,6160,6220,5290,3122,4343,892,2171,3169,8320,5176,0273,2176,1540,1117,8
KommuneKøbenhavnFrederiksbergBallerupBrøndbyDragørGentofteGladsaxeGlostrupHerlevAlbertslundHvidovreHøje-TaastrupLyngby-TaarbækRødovreIshøjTårnbyVallensbækFuresøAllerødFredensborgHelsingørHillerødHørsholmRudersdalEgedalFrederikssundGreveKøgeHalsnæsRoskildeSolrødGribskovOdsherredHolbækFaxeKalundborgRingstedSlagelseStevns
AntalMerudgiftbrutto- Stigning 5 % stig- Bagatel- Merudgiftledige på 5 % ninggrænse i alt2007Antalmio. kr.mio. kr. mio. kr.11.31756633,17,941,01.575794,61,86,4426211,20,82,0480241,40,51,912460,40,30,6768382,21,94,1683342,01,13,1237120,70,41,0298150,90,41,3464231,40,41,8624311,80,82,6695352,00,72,8478241,41,12,5491251,40,62,0495251,40,31,7488241,40,72,116680,50,20,7388191,10,81,918090,50,51,0388191,10,71,9625311,81,02,8388191,10,81,9190100,60,61,2500251,51,42,9295150,90,71,6361181,10,71,7494251,40,82,3666331,90,92,8289140,80,41,3807402,41,43,8220110,60,41,0403201,20,71,9388191,10,51,6742372,21,03,1421211,20,51,7615311,80,72,5396201,20,51,61.239623,61,04,7281140,80,31,1
Merudgift:Andel afbrutto-udgifter0,9%1,0%1,1%0,9%1,2%1,3%1,0%1,0%1,0%0,9%0,9%1,0%1,2%1,0%0,8%1,0%1,0%1,2%1,3%1,2%1,1%1,1%1,5%1,3%1,2%1,1%1,0%1,0%1,0%1,1%1,1%1,1%0,9%1,0%1,0%0,9%0,9%0,9%1,0%
Merudgift:Andel afnetto-udgifter2,8%3,4%4,0%3,0%3,8%4,2%3,6%3,7%3,7%2,9%3,3%3,2%4,3%3,3%2,8%3,5%3,3%4,0%4,8%4,0%3,9%4,3%5,0%4,3%4,4%4,2%3,8%3,5%4,1%4,1%3,9%4,0%3,5%4,0%3,8%3,5%3,7%3,1%3,7%
4
KommuneSorøLejreLollandNæstvedGuldborgsundVordingborgBornholmMiddelfartAssensFaaborg-MidtfynKertemindeNyborgOdenseSvendborgNordfynsLangelandÆrøHaderslevBillundSønderborgTønderEsbjergFanøVardeVejenAabenraaFredericiaHorsensKoldingVejleHerningHolstebroLemvigStruerSyddjursNorddjursFavrskovOdderRandersSilkeborgSamsøSkanderborgÅrhusIkast-BrandeRingkøbing-SkjernHedenstedMorsø
AntalMerudgiftbrutto- Stigning 5 % stig- Bagatel- Merudgiftgrænse i altledige på 5 % ning2007Antalmio. kr.mio. kr. mio. kr.332171,00,41,4210110,60,41,1768382,20,62,9970492,81,14,0909452,70,83,5628311,80,62,51.172593,40,54,0444221,30,51,8607301,80,62,3793402,30,73,0358181,00,31,4469231,40,41,83.54617710,42,612,91.079543,20,83,9499251,50,41,8269130,80,21,09550,30,10,4751382,20,83,0196100,60,40,9734372,11,13,2573291,70,52,21.278643,71,65,34020,10,10,2391201,10,71,8345171,00,51,6854432,50,83,3549271,60,72,3750382,21,13,3963482,81,34,11.039523,01,54,6958482,81,24,0580291,70,82,5286140,80,31,1257130,80,31,1690352,00,62,6637321,90,52,4499251,50,62,1273140,80,31,11.467734,31,35,51.069533,11,34,48840,30,10,3659331,90,82,85.24726215,34,519,8534271,60,52,1434221,30,82,1342171,00,61,6228110,70,31,0
Beregnedebruttoud-gifter for-dobletmio. kr.146,292,7315,2398,7398,7271,0490,7200,5258,0330,6154,1205,61.441,2465,7213,3112,639,5322,490,0315,0241,4536,016,6169,4157,5365,8256,7355,5413,2454,0421,8264,4122,3113,6311,3272,1225,7118,8635,6477,836,7275,72.153,7237,6205,8158,5101,4
Merudgift:Andel afbrutto-udgifter0,9%1,1%0,9%1,0%0,9%0,9%0,8%0,9%0,9%0,9%0,9%0,9%0,9%0,8%0,9%0,9%0,9%0,9%1,0%1,0%0,9%1,0%1,0%1,1%1,0%0,9%0,9%0,9%1,0%1,0%0,9%0,9%0,9%0,9%0,8%0,9%0,9%0,9%0,9%0,9%0,8%1,0%0,9%0,9%1,0%1,0%0,9%
Merudgift:Andel afnetto-udgifter3,8%4,5%3,2%3,8%3,4%3,6%2,9%3,6%3,4%3,4%3,5%3,2%3,3%3,0%3,2%3,1%3,2%3,4%5,1%4,2%3,4%4,4%4,4%5,0%4,5%3,5%3,5%4,1%4,2%4,2%3,7%4,1%4,0%3,9%2,9%3,3%3,6%3,5%3,4%3,5%3,3%3,8%3,3%3,4%4,5%5,0%3,9%
5
KommuneSkiveThistedViborgBrønderslev-Dronninglund720362,10,52,6291,2Frederikshavn1.548774,50,95,4638,0Vesthimmerland493251,40,51,9220,4Læsø8440,20,00,332,1Rebild464231,40,41,7197,9Mariagerfjord595301,70,62,3267,4Jammerbugt875442,60,53,1373,7Aalborg4.23121212,42,715,11.774,3Hjørring1.509754,40,95,3621,1Anm.: Det forudsættes, at den gennemsnitlige nettoudgift pr. bruttoledig udgør 58.500 kr.Der er anvendt beskatningsgrundlaget for 2009. Der er ikke medregnet, at den enkeltekommune skal være med til at betale udgifterne til forsikringsordningen.Kilde: Jobindsats.dk., andre statistiske data, regnskabsoplysninger mv. og egne beregnin-ger.
AntalMerudgiftbrutto- Stigning 5 % stig- Bagatel- Merudgiftgrænse i altledige på 5 % ning2007Antalmio. kr.mio. kr. mio. kr.525261,50,72,2397201,20,61,8837422,41,33,7
Beregnedebruttoud-gifter for-dobletmio. kr.233,2176,5395,6
Merudgift:Andel afbrutto-udgifter0,9%1,0%0,9%0,9%0,8%0,9%0,9%0,9%0,9%0,8%0,8%0,9%
Merudgift:Andel afnetto-udgifter4,1%5,0%3,9%3,0%3,0%3,4%3,1%3,6%3,2%2,9%2,9%3,0%
6