Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 184
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 26. maj 2008 stillet følgende spørgsmål nr.46 (L 184), som hermed besvares.
27. Maj 2009J.nr. 2009-0005522
Spørgsmål nr. 46:
”Ministeren bedes oversende en oversigt over konsekvenserne for landets kommu-ner, når kommunaliseringen er gennemført og fuldt ud implementeret og ved enstigning i ledigheden til 160.000.”
Endeligt svar:
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes så realistisk et bud som muligt på konse-kvenserne for de enkelte kommuner, forudsat at ledigheden på landsplan udgør160.000 og at der kun ydes fuld kompensation for de første 4 uger af ledighedspe-rioden.Konsekvenserne for den enkelte kommune afhænger af, hvordan ledigheden ikommunen udvikler sig i forhold til ledighedsudviklingen i den landsdel, somkommunen tilhører. Et egentligt skøn over konsekvenserne for den enkelte kom-mune ved en ledighedsstigning til 160.000 på landsplan kræver derfor, at der skøn-nes over ledighedsudviklingen i hver enkelt af landets 98 kommuner.Skøn for ledighedsudviklingen foretages kun på landsplan og er selv på landsplanforbundet med en vis usikkerhed. Det er derfor i sagens natur ikke muligt på enmeningsfuld måde at lave et selvstændigt skøn over ledighedsudviklingen i hverenkelt af landets kommuner.Det er på den baggrund, at der ikke er lavet et egentligt skøn over, hvordan finan-sieringsomlægningen vil påvirke den enkelte kommune i de kommende år.Der har i tidligere svar til Arbejdsmarkedsudvalget været lavet beregninger, der ba-serer sig på forskellige forudsætninger om, hvordan ledigheden i hver enkelt aflandets kommuner vil udvikle sig i de kommende år. Således er der i bl.a. svaret påspørgsmål 41 taget udgangspunkt i, at ledigheden fra 2008 til 2010 vil stige påsamme måde, som den tilsvarende er faldet fra 4. kvartal 2004 til 2008. Dette er isagens natur en meget hypotetisk beregning, og der kunne vælges andre forudsæt-ninger, der ville give et andet resultat.Da der ikke kan skønnes over ledighedsudviklingen i de enkelte kommuner i dekommende år vil det mest neutrale udgangspunkt for beregningerne være, at det
forudsættes at ledigheden i alle kommuner udvikler sig på samme måde som lands-gennemsnittet. En sådan neutral beregning vil vise, at finansieringsomlægningeningen økonomiske konsekvenser har for kommunerne, idet det kun er forskelle iledighedsudviklingen mellem kommuner, der kan bestemme om kommunerne fåret økonomisk tab eller en gevinst som følge af finansieringsomlægningen.Hvis konsekvenserne for de enkelte kommuner på trods af dette alligevel skal illu-streres, kan der kun tages udgangspunkt i, hvordan ledigheden i de enkelte kom-muner historisk har udviklet sig. Sådanne beregninger kan kun illustrere konse-kvenserne for de enkelte kommuner gennem regneeksempler og er ikke egentligevurderinger af konsekvenserne.I bilaget er vedlagt en beregning, der tager udgangspunkt i, at ledigheden i de en-kelte kommuner er fordelt i 2010 på samme måde, som ledigheden var fordelt, nårder ses på gennemsnittet i perioden 2004 til 2008. Ved at se på gennemsnittet overen årrække undgås det, at beregningerne bliver præget af fx sæsonudsving i ledig-heden eller særlige forhold i enkelte kommuner – fx en større virksomhedslukning.Det forudsættes, at antallet af bruttoledige dagpengemodtagere på landsplan udgør102.000 i 2009. Denne forudsætning er baseret på, at ledigheden i 2009 skønnes atudgøre 105.000 ifølge Økonomisk Redegørelse, maj 2009. Bruttoledigheden i 2009forudsættes at være fordelt på kommunerne på samme måde som i det seneste rul-lende år fra 2. kvartal 2008 til 1. kvartal 2009.Den enkelte kommune bliver ved midtvejsreguleringen i 2010 fuldt ud kompense-ret for de faktiske udgifter frem til og med 2009. Der er derfor taget udgangspunkt iet beregnet beskæftigelsestilskud, som ved midtvejsreguleringen i 2010 er beregnetpå grundlag af antallet af bruttoledige i de enkelte kommuner i 2009. Beskæftigel-sestilskuddet er endvidere opgjort på grundlag af en beregnet gennemsnitlig netto-udgift pr. bruttoledig på 79.500 kr. Denne nettoudgift er beregnet under forudsæt-ning af en karensperiode på 4 uger, som vil være gældende fra 2013.Efterregulering af beskæftigelsestilskuddet er baseret på forudsætningen om enbruttoledighed på 160.000 i 2010. Bruttoledigheden i 2010 forudsættes som nævntat være fordelt på kommuner på samme måde som gennemsnittet af årene 2004-2008.Som følge af den særlige midtvejsregulering i 2010 beregnes forsikringsordningenpå grundlag af udviklingen i bruttoledigheden for en kortere periode end i de efter-følgende år, det vil sige fra 4. kvartal 2009 til 1. kvartal 2010. Forsikringsordnin-gen er derfor beregnet på grundlag af udviklingen i bruttoledigheden i denne perio-de, idet det forudsættes, at ledigheden udvikler sig lineært i alle kommuner fra2009 til 2010.Under disse forudsætninger er der i tabel 1 i bilaget vist det beregnede beskæftigel-sestilskud i 2009, efterreguleringen i 2010 og dermed det beregnede samlede be-skæftigelsestilskud i 2010. Endvidere er vist nettotilskuddet fra forsikringsordnin-gen, de beregnede faktiske nettoudgifter i kommunerne og det samlede resultat iform af gevinst eller tab for den enkelte kommune.
2
Beregningerne i dette eksempel giver et nogenlunde tilsvarende billede som de tid-ligere beregninger, der er sendt til udvalget, bl.a. svaret på spørgsmål 41. Bereg-ninger baseret på historiske tal medfører automatisk, at kommuner, der under op-svinget fra 2004 til 2008 havde den mest positive ledighedsudvikling også er dekommuner, der taber på finansieringsomlægningen. Det skyldes, at det forudsættes,at det også er de kommuner, hvor ledigheden i fremtiden vil stige mest.Det må på den baggrund også antages, at når ledigheden på et tidspunkt vil begyn-de at falde igen, så er det de samme kommuner, som vil få en gevinst som følge affinansieringsomlægningen.Det skal i øvrigt bemærkes, at kommuner kan vinde og tabe på finansieringsom-lægningen uanset om ledigheden på landsplan stiger eller falder. Der vil såledesogså være kommuner, der får et økonomisk tab, selv om både ledigheden på lands-plan og ledigheden i kommunen er faldende. I regneeksemplerne er det typisk stor-byerne som København og Århus, der vinder når ledigheden stiger, men til gen-gæld vil få et tab, når ledigheden igen falder.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3
BilagTabel 1. 160.000 bruttoledige i 2010.Opgørelse af beskæftigelsestilskud, efterregulering og nettotilskud fra forsik-ringsordningen samt gevinst og tab fordelt på kommuner. Karensperiode på 4uger. Mio. kr. i PL 2009.EndeligtbeskæftigelForsik-Resultat:Efterregu- sestilskud2010ringsord- Faktiske+ = gevinstleringning netto udgifter- = tab2010568,21.697,5-13,51.615,768,277,8232,4-2,5235,3-5,423,469,91,977,7-5,923,570,14,980,6-5,75,717,20,919,7-1,734,1101,91,6112,8-9,333,9101,20,7109,9-8,012,437,00,840,7-2,916,148,10,952,8-3,724,673,6-0,772,30,630,089,53,5100,1-7,138,5115,0-1,2110,63,220,962,57,276,6-6,923,770,9-0,775,2-5,028,685,3-0,573,011,827,582,2-1,176,44,78,725,9-0,325,00,626,077,65,189,5-6,836,6109,4-1,5109,0-1,140,4120,70,6131,2-9,812,236,4-0,538,4-2,512,035,8-0,737,7-2,621,210,625,543,124,111,625,119,225,924,027,819,038,323,528,620,663,355,827,967,0113,163,230,365,950,468,162,973,159,9120,574,090,165,0199,4-1,01,4-1,0-1,6-1,2-0,63,10,1-1,2-0,8-1,11,2-1,8-0,94,1-0,8-2,058,632,066,9106,062,332,475,554,865,052,671,665,8121,366,8101,562,2200,4-3,9-2,7-0,95,5-0,4-2,6-6,6-4,32,09,50,4-4,6-2,76,3-7,32,0-3,0
KommuneKøbenhavnFrederiksbergBallerupBrøndbyDragørGentofteGladsaxeGlostrupHerlevAlbertslundHvidovreHøje-TaastrupLyngby-TaarbækRødovreIshøjTårnbyVallensbækGreveKøgeRoskildeSolrødLejreFuresøAllerødFredensborgHelsingørHillerødHørsholmRudersdalEgedalFrederikssundHalsnæsGribskovOdsherredHolbækFaxeKalundborgRingstedSlagelse
Beskæftigel-sestilskud20091.129,3154,646,546,611,467,867,424,632,049,059,676,541,647,256,854,717,351,672,880,324,223,834,517,341,570,039,118,840,831,242,239,045,240,982,250,561,544,4136,1
4
KommuneStevnsSorøLollandNæstvedGuldborgsundVordingborgBornholmMiddelfartAssensFaaborg-MidtfynKertemindeNyborgOdenseSvendborgNordfynsLangelandÆrøHaderslevBillundSønderborgTønderEsbjergFanøVardeVejenAabenraaFredericiaKoldingVejleHorsensSyddjursNorddjursFavrskovOdderRandersSilkeborgSamsøSkanderborgÅrhusHedenstedHerningHolstebroLemvig
Beskæftigel-sestilskud200930,638,778,9124,096,670,7127,645,272,482,942,750,1374,898,956,921,48,670,119,577,557,8137,13,243,136,583,663,799,4110,894,562,565,055,728,9147,1102,67,057,9484,342,2104,274,029,4
EndeligtbeskæftigelEfterregu- sestilskudForsik-Resultat:lering2010ringsord- Faktiske+ = gevinst2010ning netto udgifter- = tab14,244,9-0,644,10,218,056,7-0,854,01,936,7115,68,1132,7-9,057,7181,7-2,1165,713,944,9141,50,4151,6-9,732,9103,6-1,2105,6-3,359,4187,0-1,1168,217,721,434,339,320,223,7177,646,927,010,24,151,414,356,942,4100,52,331,626,761,346,772,981,267,744,846,639,920,8105,573,55,041,5347,230,255,739,515,766,7106,7122,263,073,8552,4145,883,931,612,7121,633,8134,4100,1237,65,574,863,2145,0110,5172,2192,0162,2107,3111,695,649,7252,5176,111,999,4831,572,4159,9113,645,04,5-1,1-1,4-0,6-0,7-4,96,6-0,89,52,73,71,5-2,0-1,1-3,01,4-1,31,2-1,6-1,3-2,3-2,8-2,11,5-1,0-1,2-0,6-2,55,71,93,7-7,9-1,20,7-1,5-0,676,898,8122,956,378,1522,9163,178,444,716,8132,537,6127,8100,0227,57,573,568,4141,6106,3172,6195,4157,3115,4109,887,046,6257,2194,114,8110,5805,372,3171,9102,446,8-5,66,8-2,06,0-4,924,6-10,74,7-3,6-1,3-7,2-2,44,6-0,97,2-0,50,0-4,01,82,9-2,7-6,22,8-6,60,87,42,5-7,1-12,2-1,0-7,318,3-1,1-11,49,7-2,3
5
KommuneStruerIkast-BrandeRingkøbing-SkjernSkiveViborgMorsøThistedBrønderslev-DronninglundFrederikshavnVesthimmerlandLæsøRebildMariagerfjordJammerbugtAalborgHjørringi alt
Beskæftigel-sestilskud200935,562,253,477,099,135,256,174,6142,663,27,744,168,679,5418,0143,18.109,0
EndeligtbeskæftigelEfterregu- sestilskudForsik-Resultat:lering2010ringsord- Faktiske+ = gevinst2010ning netto udgifter- = tab19,054,4-0,648,65,333,295,4-1,099,4-5,128,582,0-0,288,2-6,541,1118,1-1,3103,213,652,9152,0-2,4159,9-10,320,833,244,184,337,34,526,140,647,0247,184,64.611,056,089,2118,7227,0100,512,270,2109,2126,4665,2227,612.720,0-0,6-1,2-0,93,4-1,0-0,12,4-1,16,9-5,1-1,80,041,273,7111,8243,888,411,877,4108,2141,8671,4232,712.720,014,214,36,0-13,411,10,3-4,8-0,1-8,4-11,4-6,80,0
6