Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 184
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 26. maj 2009 stillet følgende spørgsmål nr.45 (L 184), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra BjarneLaustsen (S).
26. Maj 2009J.nr. 2009-0005522
Spørgsmål nr. 45:
”I det der henvises til ministerens besvarelse af spørgsmål 43 bedes ministerenfremsende en oversigt over konsekvenserne for landets kommuner, når ordningener gennemført og fuldt ud implementeret og ved en stigning i ledigheden til160.000.”
Endeligt svar:
Jeg skal indledningsvis henvise til min besvarelse af spørgsmål 43 til L 184.Jeg vil desuden ligesom i de tidligere besvarelser understrege, at der er tale om hy-potetiske beregninger, hvor ledigheden i 2010 antages at være fordelt på sammemåde som i slutningen af 2004. Dette er naturligvis ikke realistisk, og de følgendeberegninger afspejler derfor ikke de forventede kommunaløkonomiske konsekven-ser af finansieringsomlægningen.I spørgsmål 43 blev der bedt om nogle beregninger, hvor der ses bort fra bådemidtvejsreguleringen og efterreguleringen samt fra forsikringsordningen. En sådanmodel for den særlige tilskudsordning på beskæftigelsesområdet adskiller siggrundlæggende fra den tilskudsmodel, som regeringen har foreslået. I regeringensmodel er det afgørende, at der sker en midtvejs- og efterregulering af beskæftigel-sestilskuddet til kommuner til det faktiske udgiftsniveau på landsplan for kommu-nerne under ét. Det er endvidere centralt i regeringens model, at der er en forsik-ringsordning, som sikrer en kompensation til kommuner med særlig stor stigning iledigheden i forhold til den landsdel, som kommunen tilhører.De følgende beregninger af de økonomiske konsekvenser for de enkelte kommunerviser derfor ikke noget om konsekvenserne af den finansieringsomlægning, somregeringen har foreslået i forbindelse med indførelsen af det enstrengede kommu-nale beskæftigelsessystem. Når der ses bort fra midtvejs- og efterreguleringer vilkommunerne ikke blive fuldt ud kompenseret for stigningen i ledigheden. Kom-munerne vil derfor under ét tabe på finansieringsomlægningen med de forudsæt-ninger, som er opstillet for beregningerne i spørgsmål 43 og i nærværende spørgs-mål.
I besvarelsen af spørgsmål 43 blev der forudsat en karensperiode på 18 uger, somvil være gældende i 2010. Jeg forestår det nye spørgsmål således, at der ønskes enberegning under forudsætning af en karensperiode på 4 uger, som først vil væregældende i 2013.Under disse forudsætninger er der foretaget beregninger af de økonomiske konse-kvenser for kommunerne af en stigning i bruttoledigheden til 160.000. Disse be-regninger er vist i tabel 1 i bilaget.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2
BilagTabel 1. 160.000 bruttoledige i 2010. 4 ugers karensperiode.Opgørelse af beskæftigelsestilskud og gevinst og tab fordelt på kommuner.Mio. kr. i PL 2009.Merud-Beskæfti-Resultat:giftsbe-gelses-Faktiske+ = gevinsthovtilskududgifter- = tab1.134,11.767,71.517,2250,5156,0243,1222,420,743,768,183,9-15,845,470,882,9-12,211,417,720,1-2,370,6110,0107,22,865,5102,0112,0-10,022,535,042,8-7,830,247,055,4-8,448,775,971,34,558,190,5100,5-10,074,1115,6109,66,041,564,880,1-15,346,472,374,0-1,756,888,567,720,851,179,673,66,016,225,324,30,948,976,394,3-18,067,3104,9108,5-3,676,3118,9130,9-12,022,635,338,3-3,021,833,938,0-4,134,617,139,461,834,718,242,128,637,632,240,338,074,745,157,341,0131,527,535,653,926,661,496,354,128,465,744,658,650,162,859,2116,470,389,463,9204,942,855,458,033,268,2110,063,433,576,058,466,049,872,265,6114,965,599,658,2198,645,050,8-4,1-6,5-6,8-13,8-9,3-5,1-10,4-13,8-7,40,3-9,4-6,41,54,9-10,25,76,3-2,24,7
KommuneKøbenhavnFrederiksbergBallerupBrøndbyDragørGentofteGladsaxeGlostrupHerlevAlbertslundHvidovreHøje-TaastrupLyngby-TaarbækRødovreIshøjTårnbyVallensbækGreveKøgeRoskildeSolrødLejreFuresøAllerødFredensborgHelsingørHillerødHørsholmRudersdalEgedalFrederikssundHalsnæsGribskovOdsherredHolbækFaxeKalundborgRingstedSlagelseStevnsSorø
Grund-tilskud633,687,124,425,46,439,436,612,616,927,232,441,423,225,931,728,59,127,337,642,612,612,219,39,522,034,519,410,223,516,021,018,022,521,241,725,232,022,973,515,319,9
3
KommuneLollandNæstvedGuldborgsundVordingborgBornholmMiddelfartAssensFaaborg-MidtfynKertemindeNyborgOdenseSvendborgNordfynsLangelandÆrøHaderslevBillundSønderborgTønderEsbjergFanøVardeVejenAabenraaFredericiaKoldingVejleHorsensSyddjursNorddjursFavrskovOdderRandersSilkeborgSamsøSkanderborgÅrhusHedenstedHerningHolstebroLemvigStruerIkast-BrandeRingkøbing-SkjernSkive
Grund-tilskud42,561,951,037,273,621,735,542,921,225,4202,653,929,612,44,837,38,937,228,971,71,721,316,843,831,450,053,842,634,233,327,615,374,352,24,430,3269,717,350,634,514,616,630,025,434,7
Merud-Beskæfti-Resultat:giftsbe-gelses-Faktiske+ = gevinsthovtilskududgifter- = tab76,1118,7138,2-19,5110,7172,6164,87,791,2142,2151,5-9,466,6103,8103,20,6131,8205,4163,441,938,863,576,838,045,4362,696,552,922,28,566,715,966,651,7128,33,038,130,078,456,289,596,376,361,259,649,427,5133,093,57,854,2482,831,090,661,826,229,753,645,562,060,598,9119,859,270,8565,1150,482,534,613,3104,024,8103,880,5200,14,759,446,8122,287,6139,5150,2118,995,492,977,042,8207,4145,712,284,5752,548,4141,396,340,846,483,671,096,780,494,6118,555,177,1484,0155,374,745,917,6136,242,5138,2103,3237,18,078,572,4149,6116,9182,3213,9177,3117,6111,888,048,1264,4201,215,9111,7784,184,7184,2107,147,752,2107,099,7102,9-19,94,31,34,1-6,481,1-5,07,9-11,3-4,3-32,1-17,7-34,4-22,8-37,0-3,4-19,1-25,6-27,4-29,3-42,8-63,8-58,4-22,2-18,9-11,1-5,3-57,0-55,4-3,7-27,2-31,5-36,3-42,9-10,9-6,9-5,9-23,4-28,7-6,2
4
KommuneViborgMorsøThistedBrønderslev-DronninglundFrederikshavnVesthimmerlandLæsøRebildMariagerfjordJammerbugtAalborgHjørringi alt
Merud-Beskæfti-Resultat:Grund-giftsbe-gelses-Faktiske+ = gevinsttilskudhovtilskududgifter- = tab48,186,1134,2164,6-30,415,325,839,478,530,04,721,433,443,9228,277,44.274,427,346,170,4140,653,68,438,359,878,5408,4138,67.650,642,671,9109,8219,183,613,159,793,2122,4636,6216,011.925,036,280,2110,7245,791,011,178,2112,6146,8668,9223,012.720,06,3-8,4-1,0-26,6-7,32,0-18,5-19,4-24,3-32,3-6,9-795,0
5