Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 184
Offentligt
680048_0001.png
680048_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 29. april 2009 stillet følgende spørgsmål nr.29 (L 184), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif LahnJensen (S).
7. Maj 2009J.nr. 2009-0005522

Spørgsmål nr. 29:

”Ministeren bedes kommentere LO’s beregninger om de økonomiske konsekvenseraf finanslovsaftalen om et enstrenget system.”

Endeligt svar:

LO har lavet nogle beregninger af de økonomiske konsekvenser for kommunerneaf finansieringsomlægningen i forbindelse med indførelsen af det enstrengede be-skæftigelsessystem. Ifølge LO’s beregninger vil nogle kommuner blive hårdt ramtøkonomisk af finansieringsomlægningen. Horsens skulle fx tabe 56 mio. kr. ogRanders 49 mio. kr. Til gengæld skulle Københavns kommune få en gevinst på 324mio. kr.Det er imidlertid ikke muligt at beregne præcist, hvordan finansieringsomlægnin-gen vil berøre de enkelte kommuners økonomi. Dette vil kræve, at man kendte denfremtidige ledighedsudvikling i hver enkelt kommune.LO’s beregninger er baseret på nogle forudsætninger om udviklingen i ledigheden,som LO selv har opstillet. LO forudsætter således, at ledigheden stiger til 160.000 i2010, og at den vil være fordelt på kommuner, som den var i slutningen af 2004.Der kunne vælges andre forudsætninger, som ville give et andet resultat.LO’s beregninger ser endvidere helt bort fra de overgangsordninger, som er en væ-sentlig del af finansieringsomlægningen i forbindelse med indførelsen af det en-strengede beskæftigelsessystem.Med henblik på at sikre den økonomiske bæredygtighed i kommunerne, særligt ilyset af den stigende ledighed i den aktuelle konjunktursituation, betaler staten 100procent af udgifterne til dagpenge i de første 18 uger af et ledighedsforløb i 2010.Perioden med fuldt statslig finansiering nedsættes gradvist til 4 uger i 2013 ogfrem.LO regner imidlertid med en karensperiode på 4 uger allerede i 2010.
LO ser endvidere bort fra den særlige overgangsordning i den nye tilskudsordningpå beskæftigelsesområdet. Denne ordning betyder, at den enkelte kommune vedmidtvejsreguleringen af beskæftigelsestilskuddet i 2010 bliver fuldt kompenseretfor de faktiske udgifter frem til og med regnskabsåret 2009.Dertil kommer, at LO’s tekniske beregninger af efterreguleringen af beskæftigel-sestilskuddet ikke er i overensstemmelse med de foreslåede regler. LO fordeler så-ledes kun selve efterreguleringen på landsdele og kommuner og ikke hele den nyeberegning af merudgiftsbehovet. Dette medfører, at efterreguleringen for fx Hor-sens kommune er betydeligt mindre i LO’s beregning end den faktisk vil være un-der de givne forudsætninger.Endelig er LO’s beregninger af virkningen af forsikringsordningen baseret på nogleandre forudsætninger om ledighedsudviklingen i perioden fra 1. kvartal 2009 til 1.kvartal 2010 end de forudsætninger om ledighedsudviklingen fra 2008 til 2010, derligger til grund for den generelle opgørelse af de økonomiske konsekvenser. Dettemedfører, at kommuner som Horsens og Randers, der ifølge LO taber stort på selvefinansieringsomlægningen, også får et tab på forsikringsordningen. Dette er natur-ligvis ikke særligt realistisk.Jeg skal i denne forbindelse henvise til min besvarelse af spørgsmål 1. Der er herlavet nogle beregninger af de kommunaløkonomiske konsekvenser for de enkeltekommuner i 2010 under de samme forudsætninger om udviklingen i ledighedensom i LO’s beregninger. I disse beregninger er der dog regnet med den karensperi-ode på 18 uger, som vil være gældende i 2010. Som det fremgår af disse beregnin-ger vil fx Horsens tabe ca. 8 mio. kr. og ikke 56 mio. kr. som i LO’s beregninger.Horsens vil heller ikke tabe på forsikringsordningen, men derimod få en gevinst påca. 18 mio. kr.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2