Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
L 181
Offentligt
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
MINISTEREN
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
4. maj 2009
Energipolitisk Udvalg har i brev af 23. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål vedrørende L 181, somjeg hermed skal besvare.Spørgsmål 7:
”Kan ministeren redegøre for, om virksomheder for fremtiden, i eksempelvis en markedsføringssam-menhæng, vil kunne bruge betegnelserne "CO2-neutral" eller "delvis CO2-neutral" baseret på en generelantagelse af, at konventionel produktion af plantemateriale ikke er forbundet med emissioner af driv-husgasser udover "opstrømsudslip?”
Svar:
Betegnelsen ”CO2-neutralitet” er positivt ladet, og jeg kan derfor ikke udelukke, at virksomheder vil be-nytte denne og andre lignende betegnelser i deres markedsføring. Jeg opfatter det som et udtryk for enmeget positiv tendens, nemlig at virksomhederne erkender, at de er nødt til at profilere sig som ”grøn-ne” for at fastholde deres kunder. Det er dog også min opfattelse, at virksomhederne kun bør bruge dis-se betegnelser, når der er realiteter bag. Virksomhederne må ifølge markedsføringsloven ikke anvendeurigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde angivelser i deres markedsføring, hvilket også gælderpå dette område. Tilsynet med overholdelsen af markedsføringsloven er imidlertid henlagt til Forbru-gerombudsmanden, og jeg vil derfor ikke konkret tage stilling til, hvornår de nævnte betegnelser kananvendes.
Med venlig hilsen
Connie Hedegaard
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIETStormgade 2-61470 København K