Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 154 - Forslag til Lov om midlertidig udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms.
Hermed sendes supplerende svar på spørgsmål nr.  14 af 26. februar 2009.
Kristian Jensen
                                                                / Henrik Ludolph
Spørgsmål 14:
Vil ministeren redegøre for, hvorledes den foreslåede kreditgivning i form af udskydelse af betalingsfristerne påvirker forskellige virksomhedstyper. Af svaret bør fremgå dels påvirkningen af forskelllige relevante brancher, f.eks. eksportvirksomheder, hjemmemarkedvirksomheder, industrivirksomheder, salgsvirksomheder m.v., dels påvirkningen af forskellige virksomhedsstørrelser. Sigtet er bl.a. at få belyst, hvilke virksomhedsbrancher der opnår stor henholdvis lille fordel af den rentefri kreditgivning, idet antallet af ansatte og momspligtig omsætning m.v. må antages at have betydning for størrelsen af virksomhedernes fordel. I forlængelse heraf ønskes ministerens vurdering af, om de virksomheder, der nyder fordel af udskydelsen af betalingsfristen, er de virksomheder, der har størst behov for likviditetsstyrkelse.
Supplerende svar:
Til brug for en statistisk belysning af forslagets virkning for forskellige brancher og virksomhedsstørrelser har SKAT foretaget en opdeling af 2007-indbetalingerne af henholdsvis A-skat og arbejdsmarkedsbidrag og af moms fordelt pÃ¥ brancher og fordelt pÃ¥ virksomhedens størrelse. For A-skat og arbejdsmarkedsbidrag er størrelsesfordelingen sket ud fra indbetalingsreglerne, sÃ¥ledes at store virksomheder er virksomheder med en Ã¥rlig indbetaling af arbejdsmarkedsbidrag over 250.000 kr. eller A-skat over 1 mio. kr. Ã¥rligt, mens de øvrige virksomheder betragtes som smÃ¥ virksomheder. Momsmæssigt opdeles virksomhederne i 3 grupper efter længden af deres afregningsperioder, der afhænger af virksomhedens størrelse. Virksomheder med momspligtige leverancer over 15 mio. kr. Ã¥rligt afregner mÃ¥nedligt, virksomheder med Ã¥rlige leveracer mellem 1 mio. kr. og 15 mio. kr. afregner kvartalsvist og virksomheder med Ã¥rlige leverancer under 1 mio. kr. afregner halvÃ¥rligt.Â
Vedhæftede Tabel 1 viser en skematisk fordeling af den samlede udskydelse af betalinger pÃ¥ ca. 65 mia. kr. Branchefordelingerne er foretaget med 2007-fordelingen som fordelingsnøgle anvendt pÃ¥ de aktuelle skøn for den samlede udskydelse som anført i lovforslagets provenuÂbemærkÂninger. Op mod 1/3 eller ca. 21,5 mia. kr. af den samlede betalingsudskydelse skønnes at vedrøre handels- og transportsektoren, mens industrien m.v. vil fÃ¥ uskudt betalinger pÃ¥ ca. 14 mia. kr. og erhvervsservice en udskydelse af betalinger pÃ¥ ca. 7,5 mia. kr.
Ses der alene på A-skat er det ligeledes handels- og transportsektoren og industrien m.v., der får de største andele af betalingsudskydelsen med henholdsvis 4,1 mia. kr. og 4,9 mia. kr., mens den finansielle sektor får 3,8 mia. kr. En del af udskydelsen i den finansielle sektor vedrører indeholdt A-skat fra udbetalinger fra private pensionsordninger. Knap 20 pct. af betalingsudskydelsen for A-skat m.v. vedrører de små virksomheder.
Betalingsudskydelsen for momsen fordeler sig overordnet set som den samlede lettelse. Op mod 60 pct. af betalingsudskydelsen vedrører de store selskaber, mens under 10 pct. vedrører de små virksomheder med halvårsafregning.
I vedhæftede Tabel 2 er statens beregnede rentetab for hver enkelt afregningstype i lovforslaget skematisk fordelt på brancher. Rentetabet er beregnet med en rente på 5,75 pct. p.a. For A-skat m.v. svarer fordelingen af rentetabet til fordelingen af udskydelsen af betalingerne, da længden af betalingsudskydelsen er ens for alle virksomheder. Af det samlede tab på 600 mio. kr. vedrører ca. ¼ handels- og transportsektoren, mens ca. 1/5 tilfalder industrien m.v. Tabet vedrørende den finansielle sektor udgør ca. 110 mio. kr.
På momssiden afhænger rentetabet af forlængelsen af kredittiden, der varierer efter afregningsperioden, således at store virksomheder med månedsafregning får en forlængelse på 30 dage, mellemstore virksomheder med kvartalsafregning 20 dage yderligere og de små virksomheder et halvt år. De største rentetab vedrører handels- og transportsektoren og industrien m.v. Af det samlede rentetab på momsområdet vedrører over ¾ de store virksomheder, som får en betalingsudskydelse på 30 dage. Som følge af udskydelse af betalingerne for de små virksomheder med halvårsafregning vedrører en forholdsmæssig stor andel af rentetabet de små virksomheder, mens udskydelsen for de mellemstore virksomheder er begrænset, således rentetabet vedrørende disse virksomheder er forholdsmæssigt lille.
Det skal tilføjes, at statens rentetab ikke fuldt ud modsvarer rentefordelen hos virksomhederne. Det skyldes for det første, at virksomhedernes låne- eller placeringsrente afviger fra statens rente på 5,75 pct. og for det andet, at renten for virksomhederne er skattepligtig.
Tabel 1. Oversigt over udskudte betalinger fordelt efter branche, skattetype og virksomhedsstørrelse |
||||||||
Mio. kr. |
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag |
Moms |
Samlet |
|||||
Branche |
Små |
Store |
I alt |
Halvårlig |
Kvartalsvis |
MÃ¥nedlig |
I alt |
virkning |
Landbrug, skovbrug og fiskeri |
168 |
66 |
234 |
423 |
981 |
107 |
1.512 |
1.746 |
Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed |
348 |
3.799 |
4.146 |
252 |
1.405 |
8.446 |
10.103 |
14.250 |
Heraf: |
|
|
|
|
|
|
|
|
- Fødevare-, drikke og tobaksindustri |
40 |
552 |
592 |
3 |
137 |
1.138 |
1.279 |
1.870 |
 -Tekstil- og læderindustri |
14 |
56 |
70 |
14 |
58 |
160 |
232 |
303 |
- Træ- papir- og grafisk industri |
40 |
263 |
303 |
19 |
154 |
401 |
574 |
877 |
- Kemisk industri og plastindustri |
25 |
642 |
667 |
4 |
64 |
1.317 |
1.385 |
2.051 |
- Sten-, ler, og glasindustri |
16 |
179 |
195 |
6 |
41 |
240 |
287 |
482 |
- Jern- og metalindustri |
128 |
1.547 |
1.675 |
61 |
517 |
2.646 |
3.223 |
4.899 |
- Møbelindustri og andet |
85 |
559 |
643 |
145 |
434 |
2.544 |
3.124 |
3.767 |
Bygge og anlæg |
518 |
1.062 |
1.580 |
372 |
2.643 |
1.126 |
4.141 |
5.721 |
Handel og transport m.v. |
1.120 |
3.817 |
4.937 |
690 |
4.931 |
10.916 |
16.537 |
21.473 |
Information og kommunikation |
161 |
1.107 |
1.268 |
207 |
678 |
1.197 |
2.083 |
3.351 |
Finansiering og forsikring |
89 |
3.744 |
3.834 |
58 |
174 |
588 |
821 |
4.655 |
Heraf: |
|
|
|
|
|
|
|
|
-finansieringsvirksomhed |
66 |
1.471 |
1.537 |
51 |
141 |
560 |
752 |
2.289 |
-forsikringsvirksomhed |
23 |
2.273 |
2.296 |
7 |
23 |
28 |
58 |
2.354 |
Ejendomshandel og udlejning |
179 |
176 |
354 |
439 |
933 |
265 |
1.637 |
1.992 |
Erhvervsservice |
506 |
1.828 |
2.334 |
859 |
2.476 |
1.861 |
5.195 |
7.529 |
Offentlig administration, undervisning og sundhed |
313 |
1.136 |
1.449 |
151 |
145 |
387 |
683 |
2.132 |
Kultur, fritid og anden service |
243 |
535 |
778 |
294 |
452 |
171 |
917 |
1.695 |
Øvrige, herunder uoplyst aktivitet |
20 |
15 |
35 |
53 |
82 |
36 |
171 |
207 |
|
3.665 |
17.285 |
20.950 |
3.800 |
14.900 |
25.100 |
43.800 |
64.750 |
Tabel 2. Oversigt over statens rentetab fordelt efter branche, skattetype og virksomhedsstørrelse |
||||||||
Mio. kr. |
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag |
Moms |
Samlet |
|||||
Branche |
Små |
Store |
I alt |
Halvårlig |
Kvartalsvis |
MÃ¥nedlig |
I alt |
virkning |
Landbrug, skovbrug og fiskeri |
5 |
2 |
7 |
12 |
5 |
3 |
20 |
27 |
Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed |
10 |
109 |
119 |
7 |
7 |
210 |
225 |
343 |
Heraf: |
|
|
|
|
|
|
|
|
- Fødevare-, drikke og tobaksindustri |
1 |
16 |
17 |
0 |
1 |
28 |
29 |
46 |
 -Tekstil- og læderindustri |
0 |
2 |
2 |
0 |
0 |
4 |
5 |
7 |
- Træ- papir- og grafisk industri |
1 |
8 |
9 |
1 |
1 |
10 |
11 |
20 |
- Kemisk industri og plastindustri |
1 |
18 |
19 |
0 |
0 |
33 |
33 |
52 |
- Sten-, ler, og glasindustri |
0 |
5 |
6 |
0 |
0 |
6 |
6 |
12 |
- Jern- og metalindustri |
4 |
44 |
48 |
2 |
3 |
66 |
70 |
118 |
- Møbelindustri og andet |
2 |
16 |
18 |
4 |
2 |
63 |
70 |
88 |
Bygge og anlæg |
15 |
30 |
45 |
11 |
13 |
28 |
52 |
97 |
Handel og transport m.v. |
32 |
109 |
141 |
20 |
25 |
272 |
317 |
458 |
Information og kommunikation |
5 |
32 |
36 |
6 |
3 |
30 |
39 |
76 |
Finansiering og forsikring |
3 |
107 |
110 |
2 |
1 |
15 |
17 |
127 |
Heraf: |
|
|
|
|
|
|
|
|
-finansieringsvirksomhed |
2 |
42 |
44 |
1 |
1 |
14 |
16 |
60 |
-forsikringsvirksomhed |
1 |
65 |
66 |
0 |
0 |
1 |
1 |
67 |
Ejendomshandel og udlejning |
5 |
5 |
10 |
13 |
5 |
7 |
24 |
34 |
Erhvervsservice |
14 |
52 |
67 |
25 |
12 |
46 |
84 |
150 |
Offentlig administration, undervisning og sundhed |
9 |
33 |
41 |
4 |
1 |
10 |
15 |
56 |
Kultur, fritid og anden service |
7 |
15 |
22 |
9 |
2 |
4 |
15 |
37 |
Øvrige, herunder uoplyst aktivitet |
1 |
0 |
1 |
2 |
0 |
1 |
3 |
4 |
I alt |
105 |
495 |
600 |
110 |
75 |
625 |
810 |
1.410 |
  Â