Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 13 (L 152) stillet af Folketingets
Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 13
Virksomhederne skal via de kommunale affaldsgebyrer være med til at fi-nansiere drift og vedligeholdelse af nationale digitale systemer for affaldsda-ta og for standardregulativer. Vil ministeren oplyse, om staten, hvis der igivet fald opstår økonomisk underskud i forbindelse med driften og vedlige-holdelse af disse it-systemer, vil dække dette?Svar
Ifølge lovforslaget driver og udvikler Miljøministeriet affaldsdata- og regula-tivsystemerne. Omkostningerne ved dette opkræves hos kommunerne, somfår stillet systemer til rådighed til brug for kommunernes egen affaldshåndte-ring og planlægning.Kommunerne kan som i dag få dækket deres omkostninger til affaldsdataog regulativer via kommunale affaldsgebyrer, som betales af kommunenshusholdninger og virksomheder.De midler, som Miljøministeriet opkræver af kommunerne, skal over en år-række balancere, så udgifter og opkrævet gebyr fra kommunerne stemmeroverens. Såfremt den årlige opkrævning ikke balancerer, vil evt. afvigelsermellem omkostning og opkrævning i året blive korrigeret på næste års op-krævning. Da der således er tale om en gebyrfinansieret ordning, vil derikke være mulighed for underskud.