Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold 2008-09
L 128
Offentligt
STATSMINISTERIETDato: 15. april 2009
Statsminister Lars Løkke Rasmussens svar på spørgsmål nr. 15 (L 128) stillet af Ud-valget vedrørende Grønlandske Forhold. Spørgsmålene er stillet efter ønske fra SørenEspersen (DF).
Spørgsmål 15:Vil regeringen forklare forskellen på den råstofaftale, der er indgået med Færøerne ogden råstofaftale, der nu ligger i lovforslaget i forhold til Grønland?Svar:Færøernes hjemmestyre har i henhold til hjemmestyreloven med aftale af 22. decem-ber 1992 overtaget sagsområdet råstoffer i undergrunden. Hjemmestyret har herefterden lovgivende og administrative myndighed på området og har samtidig overtaget deudgifter og oppebærer de indtægter, der er forbundet med området.
Grønlands selvstyre kan i henhold til lovforslaget bestemme at overtage råstofområdet.Selvstyret får herved den lovgivende og udøvende magt inden for det overtagne sags-område og finansierer herefter de udgifter, der er forbundet med sagsområdet, jf. doglovforslagets bestemmelse om fortsat dansk støtte til rådgivning mm. på råstofområdet.Indtægter fra råstofaktiviteter i Grønland tilfalder selvstyret.
Nedenfor gennemgås overordnet forskellene mellem den færøske råstofordning ogråstofordning for Grønland i henhold til lovforslaget.
Råstofindtægternes indvirkning på de økonomiske relationer mellem Færøer-ne/Danmark og Grønland/DanmarkFærøerneDet fremgår af aftalen af 22. december 1992 mellem regeringen og Færøernes lands-styre om råstoffer i undergrunden, at indtægter fra råstofindvinding vil udløse forhand-
-2-linger om nedsættelse af statens tilskud til Færøerne. I den færøske ordning er der så-ledes ikke taget stilling til, i hvilken udstrækning indtægter fra råstofudnyttelse på Fæ-røerne vil påvirke statens tilskud til Færøerne. Statens tilskud til Færøernes hjemme-styre er senest fastsat for 2009 til 615,5 mio. kr.
GrønlandHvis der tilfalder selvstyret indtægter fra råstofaktiviteter i Grønland, reduceres statenstilskud til selvstyret i henhold til lovforslaget med et beløb, der svarer til halvdelen afråstofindtægterne bortset fra de første 75 mio. kr. årligt, der tilfalder selvstyret.
Når statens tilskud måtte blive reduceret til nul kr., indledes der i henhold til lovforsla-get forhandlinger mellem regeringen og landsstyret om de fremtidige økonomiske rela-tioner mellem selvstyret og staten, herunder bl.a. om fordeling af indtægter fra råstof-aktiviteter i Grønland og om genoptagelse af statens tilskud til Grønland.Samarbejdet på råstofområdetFærøerneDet fremgår af aftalen af 22. december 1992 mellem regeringen og Færøernes lands-styre om råstoffer i undergrunden, at ”Færøernes landsstyre er indstillet på, til gavn forsåvel færøske som danske samfunds- og erhvervsinteresser, forudsat konkurrencedyg-tighed at anvende sagkundskab indenfor dansk forvaltning og forskning samt i danskeerhvervsvirksomheder i den færøske råstofudvikling.”
GrønlandI henhold til lovforslaget sikrer regeringen, at der mod betaling ydes rådgivning oganden opgavevaretagelse til brug for selvstyrets varetagelse af råstofområdet, og rege-ringen og landsstyret indgår med virkning fra selvstyrets overtagelse af råstofområdeten aftale om sådanne ydelser. Det forudsættes, at aftalen er gældende for en 5-årig pe-riode, idet landsstyret kan beslutte at forny aftalen i form af flerårige aftaler. Ved ind-gåelse af disse aftaler stiller regeringen forskning af særlig relevans for råstofefter-forskningen i Grønland vederlagsfrit til rådighed for landsstyret. Der er tale om basaleinstitutions- og forskningsopgaver, som GEUS og DMU hidtil har udført af relevans
-3-for råstofefterforskningen i Grønland, og som beløbsmæssigt drejer sig om i alt ca. 29mio. kr. årligt.