Retsudvalget 2008-09
L 124
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
20. april 2009Strafferetskontoret2008-730-0767RAJ40953
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lovom ændring af retsplejeloven (Udvidelse af adgangen til i retskendelserom telefonaflytning m.v. at anføre den person, som aflytningen angår) (L124), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30.marts 2009.
Brian Mikkelsen/Jens Røn
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af retsplejeloven (Udvidelse af adgangen til i rets-
kendelser om telefonaflytning m.v. at anføre den person, som aflyt-
ningen angår) (L 124):
”Kan ministeren komme med en vurdering af, hvor mangepersoner der fremover med L 124 vil få deres telefon aflyttetpå baggrund af, at de har en tilknytning til en potentiel krimi-nel, uden dog selv at være det?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”Ved lovforslag nr. L 124 foreslås fremgangsmåden ved indhentel-se af retskendelse om telefonaflytning i en række sager om alvorligpersonfarlig kriminalitet ændret, således at der i en kendelse om te-lefonaflytning også kan anføres den person, som indgrebet angår(den mistænkte). Efter gældende ret skal en kendelse angå bestemtetelefonnumre.Ændringen indebærer, at det vil blive muligt – inden for den peri-ode retskendelsen omfatter – at aflytte alle de telefonnumre, der erbestemte grunde til at antage bliver benyttet af den mistænkte.Der foreslås ikke ved L 124 ændringer af retsplejelovens § 781vedrørende betingelserne for at iværksætte indgreb i meddelelses-hemmeligheden, herunder telefonaflytning.Det følger af denne bestemmelse, at der kan iværksættes indgreb imeddelelseshemmeligheden, herunder telefonaflytning, hvis der erbestemte grunde til at antage, at der på den pågældende måde givesmeddelelser til eller fra en mistænkt, og at indgrebet må antages atvære af afgørende betydning for efterforskningen.Det er således ikke efter bestemmelsen en betingelse, at den tele-fon, der aflyttes, tilhører den mistænkte. Der kan også iværksættesaflytning af telefoner, der tilhører andre personer end den mistænk-te, hvis betingelserne for iværksættelse af telefonaflytningen i øv-rigt er opfyldt.Det beror på en helt konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, hvor-vidt betingelserne for iværksættelse af telefonaflytning er opfyldt.Det følger endvidere af retsplejelovens § 782, at et indgreb i med-delelseshemmeligheden ikke må foretages, såfremt det efter ind-grebets formål, sagens betydning og den krænkelse og ulempe, som2
indgrebet må antages at forvolde, ville være et uforholdsmæssigtindgreb.Der foreligger ikke oplysninger om antallet af telefonaflytninger,der efter de gældende regler har været iværksat af telefoner, der til-hører en anden end den mistænkte selv. I øvrigt bemærkes, at denforeslåede ændring som nævnt ikke berører de materielle betingel-ser for iværksættelse af telefonaflytninger, men alene fremgangs-måden. Hvis lovforslaget vedtages, bliver der således ikke adgangtil aflytning i flere situationer, end efter gældende ret.”Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Rigsadvokaten.
3