ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

31. marts 2009

 

 

Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 120 stillet af Erhvervsudvalget efter ønske fra Colette L. Brix (DF) den 2. marts 2009

 

Spørgsmål :

Ministeren bedes oplyse, om der kan laves en ordning, således at kunder i forsikringsselskaber og pensionskasser bliver varslet om, at oplysninger om kunden, som kan bruges andre steder i koncernen, og hvis kunden ikke inden for f.eks. to eller tre uger modsætter sig dette, kan oplysningerne gives videre.

 

Svar:

Lovforslaget vil give pensionsselskaberne mulighed for uden samtykke at videregive oplysninger om deres kunder til et administrationsfællesskab til brug for rådgivning. I dag kan pensionsselskaberne alene videregive oplysninger til administrationsselskaberne til brug for løsningen af administrative opgaver. Rådgivning er i dag ikke indeholdt i begrebet administrative opgaver. Men da administrationsselskaberne udfører pensionsselskabernes administrative opgaver, vil alle kundeoplysninger derfor ofte allerede findes i administrationsselskaberne.

 

Forslaget giver altså administrationsselskaberne mulighed for at bruge de oplysninger, de allerede ligger inde med, til at rådgive kunderne i de pensionskasser, som bliver administreret af det pågældende administrationsselskab. Hidtil har pensionsselskaberne været nødsaget til at indhente kundens samtykke, før end administrationsselskabet har kunnet rådgive kunderne.

 

En løsning, som foreslået af stilleren i spørgsmål 2, vurderes at være betænkelig, fordi man herved bryder med det forbrugerretlige princip om forbud mod negativ accept. Endvidere vil forslaget være i strid med principperne for samtykke til videregivelse af oplysninger i lov om finansiel virksomhed § 123, hvorefter samtykke skal afgives i skriftlig form. Et samtykke skal endvidere være en frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse. Det er vurderingen, at et sådant samtykke ikke kan gives i form af en negativ accept af, at der sker en videregivelse til brug for rådgivning.

 

Hertil kommer, at hvis et system med negativ accept – som foreslået - blev indført, vil de kunder, der siger nej til videregivelse, ikke kunne modtage rådgivning, hvis de er kunde i de pensionskasser, der ikke har egne ansatte, men har outsourcet deres opgaver til et administrationsselskab. Det er netop disse konstruktioner, der har medført, at lovforslaget er blevet fremsat.

 

Det er vigtigt for mig at påpege, at der kun er tale om de sædvanlige kundeoplysninger såsom navn, køn, adresse, stilling og CPR-nr., som med lovforslaget skal kunne udveksles.

 

Der er derfor ikke tale om oplysninger som f.eks. følsomme oplysninger om privatøkonomi, race, seksuel overbevisning eller religion osv.

 

Dertil kommer, at disse ovenstående oplysninger er nogle, som stammer fra kunden selv, da kundeforholdet oprindeligt blev etableret, eller også stammer oplysningerne fra kundens arbejdsgiver. Der kan også være tale om oplysninger fra offentligt tilgængelige registre, f.eks. Det Centrale Personregister, til opdatering af adresseoplysninger.

 

Jeg finder det endvidere vigtigt at gøre opmærksom på, at forslaget indebærer en potentiel administrativ lettelse, fordi pensionsselskaberne ikke skal indhente samtykke fra sine kunder før administrationsselskabet kan yde rådgivning. Som eksempel kan nævnes, at PKA vil kunne undlade at indhente samtykke fra sine 220.000 medlemmer. Alternativet ville være, at selskaberne ville skulle sende breve ud til samtlige af deres kunder og efterfølgende skulle kundernes individuelle tilbagemeldinger noteres på hver enkelt sag. Endvidere ville selskaberne skulle føre to parallelle systemer – ét for de kunder, som har samtykket og ét for de kunder, som ikke har samtykket. Forslaget er dermed også til gavn for pensionskunderne, idet de sparede omkostninger må forventes at komme kunderne til gode.

 

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk