Retsudvalget 2008-09
L 105
Offentligt
674106_0001.png
674106_0002.png
674106_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
27. april 2009Lovafdelingen2008-776/16-0007BBO41128
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 vedrørende forslag til lovom ændring af adoptionsloven og forskellige andre love (Adoption udensamtykke, stedbarnsadoption af registreret partners barn fra fødslen m.v.)(L 105), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den7. april 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Brian Mikkelsen/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 31 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af adoptionsloven og forskellige andre love (Adopti-

on uden samtykke, stedbarnsadoption af registreret partners barn

fra fødslen m.v.) (L 105):

”Hvad er under henvisning til besvarelsen af L 105 – spørgsmål2 grunden til, at ministeren ikke har kommenteret på følgendeafsnit i Socialrådgiverforeningens fremsendte oplæg udarbejdetaf seniorforsker Tine Egelund:”Endelig en kommentar til forslaget om, at tvangsadoptioner vilkunne anvendes over for børn, der har været anbragt 3 år ogderover. En kollega og jeg har i en anden sammenhæng regnetpå alle børn, 0-17 år, anbragt i 2005. Det var i alt 14.246 børn.52 pct. af dem, svarende til 7.408 børn, havde været anbragt 3 årog derover. Det vil sige, at det er ganske mange børn, der poten-tielt opfylder lovforslagets krav om anbringelsens varighed,hvilket stiller særlige krav til en yderst præcis definition af, ihvilke tilfælde tvangsadoption kan komme på tale.”

Svar:

Justitsministeriet skal indledningsvis understrege, at lovforslaget ikkeindebærer, at et barn, der har været anbragt uden for hjemmet i mindst 3år, alene på grund af anbringelsens varighed vil kunne bortadopteresuden samtykke fra barnets forældre.Adoption uden samtykke kan efter lovforslaget kun ske i de særlige til-fælde, hvor væsentlige hensyn til, hvad der er bedst for barnet, taler fordet. Ved adoption uden samtykke af et barn, der har været anbragt udenfor hjemmet i mindst 3 år, er det desuden en betingelse, at forældrenevarigt er uden forældreevne.Som det endvidere fremgår af Justitsministeriets tidligere besvarelser afspørgsmål nr. 7 og 28 fra Folketingets Retsudvalg, er det efter lovforsla-get en betingelse, at servicelovens bestemmelser for tvangsfjernelse afbørn skal være opfyldt, før en sag om bortadoption uden samtykke efterforslaget til adoptionslovens § 9, stk. 3 og 4, kan indledes.Servicelovens anvendelsesområde for anbringelse uden for hjemmetuden samtykke er væsentligt bredere end det foreslåede anvendelsesom-råde for adoption uden samtykke. F.eks. kan en afgørelse om anbringelseuden for hjemmet træffes på grundlag af et forhold, der på trods af enaktuel alvorlig situation, kan forventes at have en midlertidig karakter, og2
hvor der er udsigt til, at forholdet ændres, således at barnet kan hjemgi-ves. Herudover omfatter servicelovens bestemmelser også tilfælde, der erbegrundet i forhold hos barnet, f.eks. misbrugsproblemer, kriminel ad-færd eller andre sociale vanskeligheder.Forslaget om adoption uden samtykke omfatter til forskel herfra alene detilfælde, hvor forhold hos forældrene gør, at disse varigt er udenforældreevne. Forhold hos barnet, f.eks. misbrugsproblemer, krimineladfærd eller andre sociale vanskeligheder, vil derimod ikke være til-strækkelige til, at der kan gennemføres en adoption uden samtykke. Enadoption – med eller uden samtykke – vil i disse situationer ofte slet ikkevære til barnets bedste.Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til den tidligere besvarelse afspørgsmål nr. 8 og 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforsla-get.
3