|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            2. marts 2009 Dok.id       796793 J. nr.          004-U18-859  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 5. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1 vedrørende L 99 – Forslag til lov om projektering af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"Ministeren bedes redegøre for, hvorfor prognosen for antallet af køretøjer, der dagligt vil passere Femern Bælt broen i åbningsåret 2018 er reduceret fra 9.200 til 7.700 køretøjer."
Trafikprognosen for den faste forbindelse over Femern Bælt er ikke ændret.
Trafikprognosen blev udarbejdet af Fehmarnbelt Traffic Consortium og offentliggjort i rapporten ’Fehmarn Belt Forecast 2002, Final Report’ i april 2003. Trafikprognosen er udarbejdet med udgangspunkt i en åbning af den faste forbindelse over Femern Bælt i 2015, hvor det er beregnet, at den gennemsnitlige daglige trafik på Femern Bælt-forbindelsen vil være 9.200 køretøjer.
Af forsigtighedshensyn er det i den finansielle analyse ’Fast forbindelse over Femern Bælt – Finansiel analyse’, der blev offentliggjort i september 2008, forudsat, at der vil være en 4-årig indtrængningsperiode på vejtrafikken. Det er således først 4 år efter åbning af kyst til kyst-forbindelsen, at vejtrafikken forventes at nå det niveau, trafikprognosen har beregnet. Den finansielle analyse tager udgangspunkt i en åbning af Femern Bælt-forbindelsen i 2018. I perioden fra 2015 til 2018 er der forudsat en vækst i vejtrafikken på 1,7 pct. om året.
I den finansielle analyse er vejtrafikken dermed af forsigtighedshensyn forudsat at være i gennemsnit 7.700 køretøjer pr. døgn i 2018 stigende til 10.300 køretøjer i 2022. Efter 2022 er der i den finansielle analyse forudsat en årlig vækst i vejtrafikken på 1,7 pct. frem til 2043, hvorefter der af forsigtighedshensyn er forudsat nulvækst i vejtrafikken.
Lars Barfoed