Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 30. januar 2009
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 8. januar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 2 (L 92).
Â
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. januar 2009 fra Datea Investeringsejendomme, jf. L 92 - bilag 4.â€
Svar:
Datea AS foreslår, at der udarbejdes ændringsforslag til L 92, således at de foreslåede ændringer i fastsættelsen af lejelovgivningens påkravsgebyr også kommer til at omfatte lejeaftaler, hvor der er aftalt en anden fastsættelse af gebyret. Derved undgås en eventuel usikkerhed om korrekt fastsættelse af påkravsgebyret.
Lejelovgivningen bygger på det grundlæggende princip, at en lovlig aftale mellem lejer og udlejer om et spørgsmål går forud for lovens bestemmelser, samt eventuelle efterfølgende lovændringer i forhold til spørgsmålet.
Denne opfattelse finder støtte i Vestre Landsrets kendelse af 20. maj 1998 og Østre Landsrets kendelse af 28. januar 2002. Ifølge disse afgørelser gælder sådanne særligt fastsatte regler i lejeaftalen, uanset senere ændringer i lejelovgivningen.
De foreslÃ¥ede ændringer gælder som udgangspunkt i alle lejeaftaler – bÃ¥de eksisterende og nye. Hvis allerede indgÃ¥ede lejeaftaler imidlertid indeholder særlige regler for beregningen af pÃ¥kravsgebyr, respekteres disse. I flere ældre lejekontraktsformularer indgik bestemmelser om fastsættelsen af pÃ¥kravsgebyret. I typeformular A 1979 var eksempelvis anført følgende i § 2 i kontraktens almindelige bestemmelser: â€Er lejen eller anden pligtig pengeydelse i lejeforholdet ikke betalt rettidigt, kan udlejer kræve et gebyr pÃ¥ 50 kr. + 2 pct. af det skyldige beløb ud over 1.000 kr.â€.
Â
En lejeaftale indgået i henhold til den nævnte formular indeholder således særlige regler om gebyrets størrelse, og påkravsgebyret vil i sådanne lejeforhold også fremover skulle beregnes i overensstemmelse hermed.
Jeg har ikke fundet grundlag for at ændre på dette grundlæggende princip og agter på den baggrund ikke at fremsætte et ændringsforslag som foreslået af Datea AS.
Karen Jespersen