Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 6. marts 2009
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 26. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 19 (L 92).
Â
â€Ministeren bedes uddybe besvarelsen af spørgsmÃ¥l 18 og herunder redegøre for, hvilke konsekvenser det har for henholdsvis lejere, boligforeninger, private udlejere og det offentlige at pÃ¥kravsfristen fastsættes til henholdsvis 3, 7, 10 og 14 dage.â€
Svar:
Som jeg har anført i min besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål 18 ad L 92, er det min opfattelse, at hvis en ophævelse af et lejemål sker indenfor samme måned som lejerestancen, så vil der ikke være væsentlig forskel på de omkostninger, som hviler på en privat eller almen udlejer ved påkravsfrister på henholdsvis 3, 7, 10 eller 14 dage.
Lad mig minde om, at formÃ¥let med den foreslÃ¥ede forlængelse af pÃ¥kravsfristen er at nedbringe antallet af udsættelser, og at baggrunden herfor er, at 3 dage er en meget kort frist for lejeren til at afværge en ophævelse af lejeforholdet. Nedbringelsen af antallet af udsættelser sker dels ved, at det hindres, at bagatelagtige og hændelige forsinkelser af lejebetalingen resulterer i fogedsager, og dels ved, at lejere i restance fÃ¥r større mulighed for at finde en løsning pÃ¥ et betalingsproblem. Selvom forlængelsen umiddelbart betyder, at husÂlejen i nogle tilfælde indbetales pÃ¥ et lidt senere tidspunkt, er det min opfattelse, at ulempen opvejes af den fordel, det er for sÃ¥vel private som for almene udlejere, at antallet af udsættelser reduceres.
For det offentlige vil den reduktion i antallet af udsættelser, som jeg forventer som følge af den forlængede påkravsfrist, klart være en fordel, idet den mindsker kommunernes opgave med at hjælpe udsatte lejere tilbage på boligmarkedet.
Bertel Haarder