Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
Lovforslag L 88 - ændring af arbejdsskadesikringsloven m.fl.
Den 10. december 2008 fremsatte beskæftigelsesministeren forslag til lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring m.fl. (L 88).
Lovforslaget indeholder bl.a. forslag til en ny § 10 a i arbejdsskadesikringsloven. Med denne bestemmelse indføres en ny erstatningsordning, der retter sig mod personer, som rammes af en terrorhandling, medens de pågældende er på arbejde. Som udgangspunkt vil staten skulle afholde de erstatningsudgifter, som terrorhandlingen afstedkommer. Men i visse tilfælde vil staten kunne kræve erstatningsudgifterne betalt via arbejdsgivernes lovpligtige arbejdsskadeforsikringer.
Den påtænkte § 10 a indeholder et stk. 5, hvorefter staten har regres mod den eller de ansvarlige skadevoldere for udgifter, der ikke kan kræves betalt af et forsikringsselskab m.fl. efter § 10 a, stk. 3 og 4.
Forsikring & Pension finder, at forsikringsbranchen bør have en tilsvarende regresadgang.
Forsikring & Pension er opmærksom på, at lovgiver i forbindelse med tilblivelsen af erstatningsansvarsloven i 1984 afskaffede arbejdsskadeforsikringsselskabernes daværende adgang til at gøre regres over for en skadevolder. En sådan adgang forelå, såfremt skadevolderen havde handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Der henvises herved til § 55 i den dagældende arbejdsskadesikringslov samt til § 77 i den nugældende lov.
Men Forsikring & Pension finder, at der uanset bestemmelsen i arbejdsskadesikringslovens § 77 bør gives et arbejdsskadeforsikringsselskab en tilsvarende adgang som staten til regres, såfremt selskabet pålægges at betale erstatning i en arbejdsskadesag, der er udløst af en terrorhandling. En sådan handling, jf. straffelovens § 114, vil ifølge sagens natur altid være af forsætlig og særlig hensynsløs karakter. Som følge heraf finder Forsikring & Pension, at de hensyn/overvejelser, som måtte ligge til grund for ovennævnte § 77 i arbejdsskadesikringsloven bør fraviges i de tilfælde af arbejdsulykker, som måtte blive omfattet af den kommende § 10 a.
Terror - og frygten herfor - er et alvorligt samfundsmæssigt problem. Erstatningsudløsende arbejdsulykker, som skyldes terrorhandlinger, bør derfor af principielle grunde være underlagt en skærpet lovgivning for så vidt angår arbejdsskadeforsikringsselskabernes adgang til at gøre regres over for den eller de ansvarlige skadevoldere. Alt andet vil stride imod den almindelige retsopfattelse.
Forsikring & Pension skal derfor anmode om, at der i lovforslaget indsættes en § 10 a, stk. 6, med f.eks. følgende ordlyd:
Uanset bestemmelsen i denne lovs § 77 samt bestemmelserne i §§ 17, stk. 1, og 22, stk. 2, i erstatningsansvarsloven, har et forsikringsselskab regres mod den eller de ansvarlige skadevoldere for udgifter, som afholdes af selskabet i medfør af stk. 3 og stk. 4.Â
Omtalen af bestemmelserne i erstatningsansvarslovens §§ 17, stk. 1, og 22, stk. 2, skyldes, at disse bestemmelser også regulerer arbejdsskadeforsikringsselskabernes regresadgang.
Steen Kristiansson