Lovforslaget rummer i virkeligheden to halvdele. Den ene halvdel handler om erstatning til mennesker, som det er nævnt, der under udførelsen af deres arbejde måtte blive ramt af en terrorhandling, og den del af lovforslaget ser udmærket ud.
Den anden halvdel rummer 8-10 punkter, hvor man præciserer og ændrer nogle ting i forbindelse med den almindelige behandling af sager i Arbejdsskadestyrelsen. To af punkterne vil vi gerne have kigget nærmere på under udvalgsarbejdet.
Et af punkterne er, at man ændrer det nedskrevne kriterium for, hvornår en sag skal behandles i det såkaldte Erhvervssygdomsudvalg. Vi mener i SF, at der i virkeligheden er brug for at forelægge flere arbejdsskadesager for Erhvervssygdomsudvalget, ikke mindst inden for området psykisk arbejdsmiljø, som der er voldsomt stigende problemer med, hvilket der faktisk har været i en årrække nu.
Desuden er det sådan, at omkring 96 pct. af alle sager om psykiske arbejdsskader bliver afvist med hensyn til, at man kan få erstatning, og en af vejene til at få flere skader anerkendt som erstatningsberettigede inden for psykisk arbejdsmiljø er, at der er flere sager, der skal forelægges Erhvervssygdomsudvalget.
Om det punkt står der i bemærkningerne til lovforslaget, at der, selv om man ændrer på formuleringen af kriteriet for, hvornår en sag skal forelægges udvalget, ikke bliver tale om færre sager, der skal behandles af udvalget, og vi vil under udvalgsarbejdet gerne have yderligere sikkerhed for, at det virkelig står til troende, at det forholder sig sådan.
Et andet punkt er, hvor mange oplysninger en arbejdsgiver egentlig skal have om en ansat, der bliver skadet på jobbet, og hvor arbejdsgiveren måske overvejer at anke afgørelsen fra Arbejdsskadestyrelsen. Her nedskriver man ifølge lovforslaget den nuværende praksis, hvor arbejdsgiveren får den pågældendes diagnose.
Vi vil gerne have belyst under udvalgsarbejdet, om arbejdsgiverens adgang til oplysningerne kan inddæmmes og begrænses sådan, jævnfør ånden i lov om helbredsoplysninger, at arbejdsgiveren absolut ikke får flere oplysninger end højst nødvendigt, samtidig med at arbejdsgiveren på den anden side selvfølgelig skal have en reel baggrund for at kunne vurdere, om han eller hun ønsker at anke sagen eller ej.
Det vil vi gerne have belyst under udvalgsarbejdet, men ellers er vi i SF grundlæggende for det her lovforslag. Enhedslistens ordfører kan desværre ikke være til stede i dag, så jeg har lovet at sige, at Enhedslisten er overvejende positiv over for forslaget.