Dato:            19. februar 2009

Kontor:        Kommunal sundhed

J.nr.:              2008-1422-296

Sagsbeh.:     stl

Fil-navn:      Dokument 7

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 2 ad L 85, som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til ministeren for sund­hed og forebyggelse den 23. januar 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL)

 

Spørgsmål 2:

"Ministeren bedes redegøre for, hvilken dokumentation og/eller erfaringer i Danmark eller andre lande han henviser til, når han mener, at skærpede straffe vil føre til en reduktion i brugen af doping"

 

Svar:

Jeg mener, at der er behov for at sende et klart signal til bagmændene i dopingmiljøet samt motionister og idrætsudøvere om, at det er uacceptabelt at forhandle, udlevere eller fordele dopingmidler.

 

De sundhedsmæssige konsekvenser forbundet med et misbrug af dopingmidler kan have endog særdeles alvorlige konsekvenser for den enkelte.

 

At begrænse antallet af misbrugere af dopingmidler kræver en flerstrenget indsats som beskrevet i regeringens handlingsplan for bekæmpelse af motionsdoping. Skærpede straffe er en ud af flere indsatser, der gør dopingmidler mindre fristende. Der er bl.a. gennemført en mærkningsordning, der gør det obligatorisk for fitnesscentre at oplyse, om de gennemfører dopingkontrol eller ej. Endelig gennemfører Anti Doping Danmark en intensiv og målrettet oplysningskampagne målrettet unge mænd med særlig risikoadfærd.

 

For mig at se udgør den opsøgende og kontrollerende indsats kombineret med skærpede straffe en passende balance mellem den forebyggende indsats og den strafferetlige konsekvens ved overtrædelse af loven.

 

Oplysninger fra Anti Doping Danmark tyder på, at det primært er unge mænd, som misbruger dopingmidler. Derfor er jeg også overbevist om, at en skærpelse af straffen for overdragelse af dopingmidler vil få en præventiv effekt. Frihedsberøvelse vil for unge mennesker være langt mere indgribende end bødestraf.