Sundhedsudvalget 2008-09
L 85 Bilag 1
Offentligt
634016_0001.png
634016_0002.png
634016_0003.png
634016_0004.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato:14. november 2008Kontor:Kommunal sundhedJ.nr.:2008-1422-296Sagsbeh.: lfiFil-navn: lovændr\doping\høringnotat
Høringsnotat til Sundhedsudvalget

Vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbud mod visse dopingmidler

(Skærpelse af straffen ved forhandling, udlevering eller fordeling af doping-

midler)

Generelt

Lovforslaget er blevet positivt modtaget.

Lovforslaget

Baggrund for strafskærpelse

Advokatrådet har i sit høringssvar anført, at mørketallene for overtrædelse af do-pingloven bør belyses nærmere med henblik på en mere korrekt belysning af om-fanget af overtrædelser af dopingloven.Kommentar:En effektiv bekæmpelse af doping forudsætter en flerstrenget indsats, der bl.a. be-står af oplysningskampagner, frivillige aftaler og testordninger samt kontrol ogretshåndhævelse.Hvis dopingmidler anvendes uden medicinsk begrundelse eller i doser, der langtoverstiger anbefalingen, eller over længere tidsrum end sædvanligt, kan brugenindebære store helbredsmæssige risici.Formålet med dopingloven er at begrænse raske menneskers brug af dopingmidler.I forbindelse med udarbejdelsen af regeringens handlingsplan for bekæmpelse afmotionsdoping samt ved udarbejdelsen af lovforslaget er der ud fra de tilgængeligedata forsøgt tegnet et så oplysende billede som muligt af udviklingen i dopingkri-minalitet.De indsamlede oversigter over udviklingen i antallet af sager om overtrædelse afdopingloven viser, at der i dag er tale om et relativt højt antal overtrædelser afloven. Endvidere tyder tallene på, at antallet af overtrædelser af dopingloven erstigende.Det er regeringens opfattelse, at det er af stor betydning for en effektiv indsats moddoping, at overtrædelser af dopingloven har klare strafferetlige konsekvenser. Detgælder især i tilfælde af handel med og distribution af dopingmidler, idet den glo-bale udvikling på dopingmarkedet og fortjenesten ved handel med dopingmidlerfrister den organiserede kriminalitet.
2Det nuværende strafniveau afspejler ikke i tilstrækkelig grad ovennævnte væsentli-ge sundhedsmæssige og sociale risici, der er forbundet med misbrug af dopingmid-ler.Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til ændringer i lovforslaget.

Strafniveauer

Rigsadvokaten har i sit høringssvar anført, at det findes uhensigtsmæssigt, at be-mærkningerne til lovforslaget ikke indeholder en vejledning med hensyn til, hvilkestrafniveauer der fremover skal gælde på det pågældende område.Kommentar:Formålet med lovforslaget er at skærpe straffen for udbredelse af dopingmidler,uanset om overdragelsen sker med henblik på økonomisk vinding eller af andregrunde. Der lægges med forslaget op til, at der i almindelighed skal idømmes fri-hedsstraf for forhandling, udlevering eller fordeling af dopingmidler. Samtidiglægges der op til, at der i de tilfælde, hvor der i dag allerede idømmes frihedsstraffor udbredelse af dopingmidler, skal ske en forhøjelse af straffen.Om det fremtidige strafniveau er det i det i høring udsendte lovforslag anført, atdet med forslaget forudsættes, at der idømmes frihedsstraf ved forhandling, udleve-ring eller fordeling af dopingmidler samt at der i de tilfælde, hvor der allerede idag idømmes frihedsstraf, skal ske en forhøjelse af straffen.Endvidere er det anført, at ændringen indebærer, at der som altovervejende hoved-regel vil skulle idømmes frihedsstraf i alle sager vedrørende besiddelse af doping-midler med henblik på overdragelse og overdragelse uanset hvilken mængde do-pingmidler, der er tale om, samt at den konkrete straffastsættelse i hver enkelt sagfortsat vil bero på domstolenes vurdering i hvert enkelt tilfælde af sagens samledeomstændigheder.Lovforslagets bemærkninger er ændret i overensstemmelse med ovenstående be-mærkninger, således at forventningerne til det fremtidige strafniveau nu er væsent-lig mere uddybende beskrevet i lovforslagets bemærkninger, ligesom lovforslagetindeholder en vejledning med hensyn til, hvilke strafniveauer, der fremover skalgælde på området.

Hørte myndigheder og organisationer m.fl.

Lovforslaget har i perioden 1. – 15. september 2008 været i høring hos nedenståen-de myndigheder og organisationer m.fl. De med fed markerede har afgivet hørings-svar.Kommunale parter:Danske Regioner ogKLFaglige organisationer:

Advokatrådet,

Brancheforeningen af Farmaceutiske Industrivirksomheder (BFID),

Børne- og Kulturchefforeningen,

3

Danmarks Apotekerforening,

Dansk Farmaceutforening,Dansk Idrætsmedicinsk Selskab

Danske Fysioterapeuter,

Den Almindelige Danske Lægeforening,

Den Danske Dommerforening,Dommerfuldmægtigforeningen,Farmakonomforeningen,Foreningen af offentlige anklagere i Danmark,Landsforeningen af Beskikkede Advokater,Politiforbundet i Danmark,Andre private foreninger og institutioner m.fl.:

Anti Doping Danmark,

Center for Idræt (Aarhus Universitet),Center for Muskelforskning (Rigshospitalet),Danmarks Farmaceutiske Højskole,Danmarks Idræts-Forbund,Danmarks Idræts-Forbunds Aktivkomité,Dansk Bodybuilding og Fitness Forbund,Dansk Firmaidrætsforbund,

Dansk Fitness og Helse Organisation,

Dansk Professionelt Bokse Forbund,Dansk Ungdoms Fællesråd,Danske Eliteidrætsudøveres Forening,

Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,

Det Danske Center for Menneskerettigheder,Equinox Fitness,Fitness.dk,Forbrugerrådet,Højskolernes Fællessekretariat, att. Idrætshøjskolerne,Idrættens Analyseinstitut,Institut for Idræt (Københavns Universitet),Institut for Idræt og biomekanik (Syddansk Universitet)

Institut for Menneskerettigheder,

Landsforeningen Ungdomsringen,

Lokale- og Anlægsfonden,

Lægemiddelindustriforeningen LIF,

Parallelimportørforeningen af Lægemidler,Retspolitisk Forening,SATS,Team Danmark,Statslige myndigheder m. fl:

Alle byretter,

Domstolsstyrelsen,

Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning,

Lægemiddelstyrelsen,

Rigsadvokaten,

Rigspolitiet,

Rigsrevisionen,Sundhedsstyrelsen,

Vestre Landsret,

samt
4

Østre Landsret.