Fra socialdemokratisk side har vi vedholdende ført en meget stram og konsekvent politik mod doping i såvel det eliteidrætsprægede sportsliv som det motionsbaserede idrætsliv. Derfor støtter vi de skærpelser, som lovforslaget her lægger op til. Tendensen i forbindelse med dopingmidler er kraftigt stigende og har faktisk været det igennem rigtig mange år. Dokumentationen herfor er meget tydelig.
Tilgængeligheden er fuldstændig uacceptabelt let, og en af mine bekendte sagde til mig for nylig, at hvis han bevægede sig ned i nærheden af ungdomsmiljøet eller sportsmiljøet, var det meget, meget let at finde dopingmidler der og endda i rigeligt mål. Det foregår næsten åbenlyst, at det bliver formidlet, og at der bliver handlet med det.
Alle kender vi til de meget store og alvorlige sundhedsmæssige skader, der kan opstå, og de sociale konsekvenser, misbruget af dopingmidler kan have, og det er altså alvorlige bivirkninger, vi taler om her. Det er bivirkninger, som mange gange sætter sig spor for livet. Det kan være hjertesygdom, det kan være organsvigt og meget andet.
Hertil kommer så også den kriminalisering, som uvægerligt foregår i det lyssky miljø, hvor pengestrømmene er store, og ofte resulterer det også i vold og hærværk. Derfor er det helt på sin plads nu at få straffene skærpet, og det er på høje tid. Meget længe har både politi og andre, der arbejder i det forebyggende miljø, talt for, at der lovgivningsmæssigt skulle ses på det med alvorlige øjne, sådan at det misforhold, som eksisterer mellem narkotika og dopingmidler, blev vurderet.
Derfor kan det også undre os i Socialdemokratiet, at regeringen ikke tidligere har fulgt sin handlingsplans punkt 3 vedrørende det at få straffen skærpet. Nu har man igennem 7 år skærpet straffen rigtig mange steder på rigtig mange punkter, og derfor må man sige, at det er på høje tid, det også sker på det dopingpolitiske område.
Det er sådan, at vi også sidste år diskuterede dopingpolitik, og det var regeringens punkt 2, vi her diskuterede, som var mærkningsordningen. Den reagerede vi ret kraftigt på fra socialdemokratisk side, fordi vi synes, det er urimeligt, at det ikke bliver en obligatorisk mærkningsordning, som rummer alle fitness- og motionscentre. Man strakte sig fra regeringens side til at etablere en smiley-ordning, sådan at folk, der vil bruge dopingmidler, faktisk kan se, hvilke motionscentre de nu skal gå i uden at blive grebet af Anti Doping Danmarks kontroller på stedet og dermed ikke risikere at blive bortvist.
Vi ønsker, at alle centre skal underlægges Anti Doping Danmark. Det skal være sådan, at den præventive effekt bliver entydig, og at der bliver sendt et klart signal til alle, som handler med eller bruger dopingmidler i miljøet. Vi skal altså forholde os til, at Anti Doping Danmark sidste år fremlagde chokerende tal, som viste, at 25 pct. af alle udtagne prøver rent faktisk var positive. Vi skal sørge for, at bagmændene og distributørerne, altså alle dem, som tjener de mange penge i forbindelse med dopingmidlerne, skal have væsentlig vanskeligere forhold, end de har i dag, og derfor kan vi være med til at støtte den skærpelse, som kommer nu - det er helt passende.
Det er sådan, at det fremsatte lovforslag siger, at der altovervejende skal idømmes frihedsstraf ved forhandling, udlevering og fordeling af dopingmidler, og den laveste straf skal være 7 dages fængsel stigende op til flere måneder.
Afslutningsvis vil jeg bare lige sige, at det, vi også fæstner os ved i lovforslaget, er, at det er en samlet vurdering af hvert enkelt tilfælde, som skal danne grundlag for strafudmålingen. Det er naturligvis naturligt, og det giver mulighed for, at der kan ske en skærpelse af straffen eller en lempelse, hvis det er det, der skal være.
Til ministeren for sundhed og forebyggelse vil jeg bare sige, at jeg vil opfordre ham til at arbejde meget målrettet på, at vi i EU-sammenhænge får mere konsistens på det her område, sådan at der gøres en bedre og mere harmoniseret indsats i kampen mod dopingmidler. Fra socialdemokratisk side støtter vi lovforslaget.